Studentoppgaver: Forskjell mellom sideversjoner
(lagt inn forslag til ny oppgave) |
(rettet skrivefeil) |
||
Linje 80: | Linje 80: | ||
* Jernbane benytter ikke tinesalter | * Jernbane benytter ikke tinesalter | ||
* Jernbane har ikke asfalterte dekker | * Jernbane har ikke asfalterte dekker | ||
Ettersom veisalter er hovedårsaken til at veibruer beskyttes med membran, og fraværet av asfalt kompliserer beskyttelsen av en membran, er det hensiktsmessig å se på behovet for en fuktisolerende membran på jernbanebruer. Oppgaven omfatter system og problembeskrivelse, referanser (regelverk/praksis fra andre relevante jernbaneforvaltninger), dimensjonerende faktorer og anbefalinger til ev. endringer av dagens tekniske regelverk. | Ettersom veisalter er hovedårsaken til at veibruer beskyttes med membran, og fraværet av asfalt kompliserer beskyttelsen av en membran, er det hensiktsmessig å se på behovet for en fuktisolerende membran på jernbanebruer. Oppgaven omfatter system- og problembeskrivelse, referanser (regelverk/praksis fra andre relevante jernbaneforvaltninger), dimensjonerende faktorer og anbefalinger til ev. endringer av dagens tekniske regelverk. | ||
| Bachelor/master | | Bachelor/master | ||
| Christopher Schive | | Christopher Schive |
Sideversjonen fra 4. okt. 2022 kl. 12:42
Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag
Følgende tabell er en oversikt over forslag til problemstillinger som underlag for bachelor- og masteroppgaver innenfor jernbanerelaterte områder. Oppgaver som er valgt av studenter for inneværende studieår (pågående) er markert med gul farge. Du kan finne utdypende informasjon for enkelte av oppgavene ved å klikke på teksten i kolonne tre.
Fagområde | Problemstilling | Tekstlig beskrivelse av problemstillingen | Bachelor/Master | Kontaktperson | e-post |
---|---|---|---|---|---|
Eiendomsfag | Energioptimalisering | Energioptimalisering av gamle verksted bygg | Bachelor/Master | Jørn Johansen | jorn.johansen@banenor.no |
Eiendomsfag | Sykkelparkering | Sikker og attraktiv sykkelparkering ved stasjonene | Bachelor/Master | Trine-Marie Molander Fjeldstad | moltri@banenor.no |
Eiendomsfag | Nye typer sykler ved jernbanestasjoner | Tilrettelegging for nye typer sykler ved jernbanestasjoner | Bachelor/Master | Trine-Marie Molander Fjeldstad | moltri@banenor.no |
Eiendomsfag | Sykkel til stasjonen | Komparative studier av sykkel til stasjonen | Bachelor/Master | Trine-Marie Molander Fjeldstad | moltri@banenor.no |
Eiendomsfag | Bærekraft | Bærekraftig utvikling av verkstedeiendommer | Bachelor/master | Jørn Johansen | jorn.johansen@banenor.no |
Eiendomsfag | Konkurranseutsetting | Konkurranseutsetting av verksteddrift i Norge | Bachelor/master | Jørn Johansen | jorn.johansen@banenor.no |
Eiendomsfag | Prop Tech | Kva teknologi er det neste store for FDV av eigedom? (automatiske portopnarar, app for malingstypar, kameraovervåkning?) | Bachelor/master | Håkon Pedersen Veseth | hakon.pedersen.veseth@banenor.no |
Eiendomsfag | Bruksnytte av LTI? | Korleis kan vi utnytte LTI betre? Korleis kan det utførast betre? Korleis kan den treffe meir presist? | Bachelor/master | Håkon Pedersen Veseth | hakon.pedersen.veseth@banenor.no |
Eiendomsfag | Korleis ser framtida sine kontorbygg ut? | Kva forventar markedet? Kva teknologi etterspør dei som skal leige kontor? | Bachelor/master | Håkon Pedersen Veseth | hakon.pedersen.veseth@banenor.no |
Konstruksjon | Behov for tilleggsbeskyttelse for dekke og armering av jernbanebruer i betong | I Teknisk regelverk er det krav om en membran på jernbanebruer. Denne membranen tilsvarer membran som legges på veibruer i dag, og det er henvisning fra Teknisk regelverk til SVVs R762 og prosesser der. Membranen er en tilleggsbeskyttelse for dekke og armering. Statens vegvesen har gode erfaringer med bruk av membran. Jernbanebruer skiller seg imidlertid fra veibruer blant annet på to vesentlige punkter:
Ettersom veisalter er hovedårsaken til at veibruer beskyttes med membran, og fraværet av asfalt kompliserer beskyttelsen av en membran, er det hensiktsmessig å se på behovet for en fuktisolerende membran på jernbanebruer. Oppgaven omfatter system- og problembeskrivelse, referanser (regelverk/praksis fra andre relevante jernbaneforvaltninger), dimensjonerende faktorer og anbefalinger til ev. endringer av dagens tekniske regelverk. |
Bachelor/master | Christopher Schive | jcs@banenor.no |
Samfunnsøkonomi | Samfunnsøkonomi statlige investeringer | Samfunnsøkonomiske vurderinger og problemstillinger i statlige investeringer | Master | Gea Luntæs Trøen | gea.lutnaes.troen@banenor.no |
Nye teknologier | Kunstig intelligens | Kunstig intelligens, big data og andre nye teknologier som forenkler alt fra vedlikehold til saksbehandling | Bachelor/Master | Markus Mikkelsen | mikkma@banenor.no |
HR | Onboarding/ innfasing | Hvordan kan en stor bedrift legge til rette for god onboarding/innfasing av nye ansatte? | Bachelor/master | Marie Svensli | msv@banenor.no |
Overbygning | Hjul/skinne | Hjul - skinne kontaktmekanikk; beregningsmodeller og vurderingsmodeller (Shakedown og Tγ metoden) | Master | Frode Teigen | ft@banenor.no |
Overbygning | Hjul/skinne | Vurdere eksisterende grunnlag for beregning/valg av kjøremotstand (grunnmotstand og kurvemotstand) opp mot dagens togmateriell. Foreslå aktuelle empiriske modeller og algoritmer for aktuelle tog som kjører på norsk infrastruktur. | Master/Bachelor | Christopher Schive | jcs@banenor.no |
Overbygning | Overbygning/levetidsanalyse | Det benyttes informasjon om skinner, sviller, ballast, horisontalgeometri, trafikkmengde, feil og komforttall. Basert på innleggelsesår og komponentsammensetning kan en levetid estimeres basert på empiriske betraktninger. Levetiden justeres deretter for trafikkmengde, trafikksammensetning og horisontalkurvatur. Oppgaven går ut på å vurdere en gitt empirisk modell for komponentenes levetid ved å sammenligne denne med oppdatert tilstandsdata for de samme komponentene. Eksisterende empirisk modell kan da evalueres og forslag til endringer i modellen kan foreslås og begrunnes. | Master/Bachelor | Christopher Schive | jcs@banenor.no |
Overbygning | Spor | Eksempler på ballastfrie sporkonstruksjoner, fordeler og ulemper samt statiske og dynamiske beregningsmetoder | Master | Frode Teigen | ft@banenor.no |
Overbygning | Spor | Krav til sporets stivhet/elastisitet | Master | Celine Chapelier | chacel@banenor.no |
Overbygning | Spor | Studie av utjevningen av elastisitetsegenskapene i overgangssoner mellom ballastfritt spor og ballastspor | Master | Alf Helge Løhren | la@banenor.no |
Overbygning | Sporveksler | Samarbeid med NTNU/Albert Lau. Praktisk bruk av modellen med rullende materiell, sporveksel og dynamisk stivhet som han utviklet i sitt doktorgradsarbeid. | Master | Alf Helge Løhren | la@banenor.no |
Overbygning | Akustikk | Studie av korrelasjoner mellom transienter i impulslignende hendelser, belastning av infrastruktur og støyplagegrad | Master | Trygve Aasen | aastry@banenor.no |
Overbygning | Akustikk | Analyse av akustiske signaturer fra hjulprofiler på tog | Master | Trygve Aasen | aastry@banenor.no |
Sporgeometri | Kurveutslag | Vurdere eksisterende empiriske modeller for beregning av kurveutslag i grensesnittet mellom sirkelkurver og overgangskurver og overgangskurver og rettlinjer | Bachelor og master | Christopher Schive | jcs@banenor.no |
Underbygning | Ingeniørgeologi/anleggsteknikk | Analyse av sprøytebetongtykkelse målt med høyoppløselig laserscanner | Master | Jørgen Stenerud | jorgen.stenerud@banenor.no |
Underbygning | Tunneler | Etablering av prognosemodell for lufttemperaturer langs tunneltraseen | Bachelor/Master | Trine Bye Sagen | sagtri@banenor.no |
Underbygning | Tunnelsikkerhet | Tilrettelegging for redningsarbeid i jernbanetunneler med mobile løsninger | Master | Trine Bye Sagen | sagtri@banenor.no |
Underbygning | Tunnelsikkerhet | Studie av fast installert brannventilasjonanlegg opp mot mobilt ventilasjonsanlegg | Master | Trine Bye Sagen | sagtri@banenor.no |
Underbygning | Akustikk | Studie av Bane NORs støyskjermer, analyse av akustiske egenskaper basert på utforming, materialvalg og vedlikeholdsstandard | Master | Trygve Aasen | aastry@banenor.no |
Underbygning | Akustikk | Evaluering og modellering av lydbidraget fra forskjellige jernbanebrukonstruksjoner til omgivelsene | Master | Trygve Aasen | aastry@banenor.no |
Miljø | Akustikk | Måling og analyse av emisjonsnivå fra togtyper i drift i Norge iht. EN-ISO 3095 | Master/Bachelor | Trygve Aasen | aastry@banenor.no |