Forskjell mellom versjoner av «Kjøretøyforskriften med supplerende krav»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(konvertert fil)
 
(rettet)
 
Linje 1: Linje 1:
 
== Kjøretøyforskriften med supplerende krav ==
 
== Kjøretøyforskriften med supplerende krav ==
  
Alle jernbanekjøretøy må ha tillatelse før de kan tas i bruk på det nasjonale jernbanenettet. Slik tillatelse gis med hjemmel i samtrafikkforskriften. De tekniske kravene som må oppfylles fremgår av TSI-er eller kjøretøyforskriften, se kjøretøyforskriften § 8.
+
Alle jernbanekjøretøy må ha tillatelse før de kan tas i bruk på det nasjonale jernbanenettet. Slik tillatelse gis med hjemmel i samtrafikkforskriften. De tekniske kravene som må oppfylles fremgår av TSI-er eller kjøretøyforskriften, se kjøretøyforskriften § 8.<br>
  
Kjøretøy er definert i samtrafikkforskriften. Alle jernbanekjøretøy som kjører på egne hjul på jernbanelinjer, med eller uten egen trekkraft, er å anse som kjøretøy.
 
  
Også arbeidsmaskiner som skal brukes jernbanen faller inn under denne definisjonen, og trenger tillatelse. Det betyr at dagens kjøretøybegrep tilsvarer omtrent det man tidligere omtalte som &quot;rullende materiell&quot;.
+
Kjøretøy er definert i samtrafikkforskriften. Alle jernbanekjøretøy som kjører på egne hjul jernbanelinjer, med eller uten egen trekkraft, er å anse som kjøretøy.<br>
  
Nå er uttrykket rullende materiell forbeholdt delsystemet rullende materiell etter samtrafikkforskriften. Et kjøretøy kan bestå både av delsystemet rullende materiell og delsystemet styring, kontroll og signal om bord.
 
  
[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918 Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)] eies av Statens jernbanetilsyn og benyttes ved søknad om tillatelse om ibruktaking av kjøretøy på det nasjonale jernbanenettet.
+
Også arbeidsmaskiner som skal brukes på jernbanen faller inn under denne definisjonen, og trenger tillatelse. Det betyr at dagens kjøretøybegrep tilsvarer omtrent det man tidligere omtalte som &quot;rullende materiell&quot;.<br>
 +
 
 +
 
 +
Nå er uttrykket rullende materiell forbeholdt delsystemet rullende materiell etter samtrafikkforskriften. Et kjøretøy kan bestå både av delsystemet rullende materiell og delsystemet styring, kontroll og signal om bord.<br>
 +
 
 +
 
 +
[https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/1994-10-04-918 Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften)] eies av Statens jernbanetilsyn og benyttes ved søknad om tillatelse om ibruktaking av kjøretøy på det nasjonale jernbanenettet.<br>
 +
 
  
 
Bane NOR gir supplerende krav til kjøretøyforskriften. Disse er gitt i [https://trv.banenor.no/wiki/Rolling_stock/Supplementary_information_and_regulations Teknisk regelverk for rullende materiell]
 
Bane NOR gir supplerende krav til kjøretøyforskriften. Disse er gitt i [https://trv.banenor.no/wiki/Rolling_stock/Supplementary_information_and_regulations Teknisk regelverk for rullende materiell]

Nåværende revisjon fra 6. jun. 2023 kl. 06:18

Kjøretøyforskriften med supplerende krav

Alle jernbanekjøretøy må ha tillatelse før de kan tas i bruk på det nasjonale jernbanenettet. Slik tillatelse gis med hjemmel i samtrafikkforskriften. De tekniske kravene som må oppfylles fremgår av TSI-er eller kjøretøyforskriften, se kjøretøyforskriften § 8.


Kjøretøy er definert i samtrafikkforskriften. Alle jernbanekjøretøy som kjører på egne hjul på jernbanelinjer, med eller uten egen trekkraft, er å anse som kjøretøy.


Også arbeidsmaskiner som skal brukes på jernbanen faller inn under denne definisjonen, og trenger tillatelse. Det betyr at dagens kjøretøybegrep tilsvarer omtrent det man tidligere omtalte som "rullende materiell".


Nå er uttrykket rullende materiell forbeholdt delsystemet rullende materiell etter samtrafikkforskriften. Et kjøretøy kan bestå både av delsystemet rullende materiell og delsystemet styring, kontroll og signal om bord.


Forskrift om tekniske krav og godkjenning av kjøretøy, deler og utstyr (kjøretøyforskriften) eies av Statens jernbanetilsyn og benyttes ved søknad om tillatelse om ibruktaking av kjøretøy på det nasjonale jernbanenettet.


Bane NOR gir supplerende krav til kjøretøyforskriften. Disse er gitt i Teknisk regelverk for rullende materiell