Forskjell mellom versjoner av «Studentoppgaver»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag)
(Slettet følgende oppgaver innen eiendomsfag: Sykkelparkering, nye typer sykler ved jernbanestasjoner og sykkel til stasjon. Dette etter anmodning fra Trine-Marie M. Fjeldstad, da de allehar hatt studenter som har skrevet oppgaver innenfor disse temaene.)
 
(98 mellomliggende revisjoner av 9 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
== Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag ==
 
== Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag ==
  
Følgende tabell er en oversikt over forslag til problemstillinger som underlag for bachelor- og masteroppgaver innenfor jernbanerelaterte områder. Oppgaver som er valgt av studenter for studieåret 2021 er markert med gul farge.
+
Følgende tabell er en oversikt over forslag til problemstillinger som underlag for bachelor- og masteroppgaver innenfor jernbanerelaterte områder. Oppgaver som er valgt av studenter for inneværende studieår (pågående) er markert med gul farge. Du kan finne utdypende informasjon for enkelte av oppgavene ved å klikke på teksten i kolonne tre.
  
 
{| class="wikitable"  
 
{| class="wikitable"  
Linje 11: Linje 11:
 
! Kontaktperson
 
! Kontaktperson
 
! e-post
 
! e-post
 +
|-
 +
| Elkraft
 +
| Digitalisering
 +
| [[Studentoppgaver Eksempler fra jernbane på nytte av å beskrive kraftforsyningssystemer etter ISO/IEC 81346|Eksempler fra jernbane på nytte av å beskrive kraftforsyningssystemer etter ISO/IEC 81346]]
 +
| Bachelor/Master
 +
| Steinar Danielsen
 +
| sd@banenor.no
 +
|-
 +
| Elkraft
 +
| Høyspenningsteknikk
 +
| [[Studentoppgave:Elektrisk ledning i betongelementer|Elektrisk ledning i betongelementer]]
 +
| Bachelor/Master
 +
| Frank Martinsen
 +
| fm@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Eiendomsfag
 
| Eiendomsfag
| Energioptimalisering
+
| Prop Tech
| Energioptimalisering av gamle verksted bygg
+
| Kva teknologi er det neste store for FDV av eigedom? (automatiske portopnarar, app for malingstypar, kameraovervåkning?)
 
| Bachelor/master
 
| Bachelor/master
| Jørn Johansen
+
| Håkon Pedersen Veseth
| jorn.johansen@banenor.no
+
| hakon.pedersen.veseth@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Eiendomsfag
 
| Eiendomsfag
| Bærekraft
+
| Korleis ser framtida sine kontorbygg ut?
| Bærekraftig utvikling av verkstedeiendommer
+
| Kva forventar markedet? Kva teknologi etterspør dei som skal leige kontor?
 
| Bachelor/master
 
| Bachelor/master
| Jørn Johansen
+
| Håkon Pedersen Veseth
| jorn.johansen@banenor.no
+
| hakon.pedersen.veseth@banenor.no
 
|-
 
|-
| Konstruksjoner
+
| HR
| Generelt
+
| Employer Branding
| [[Standardisering av jernbanebruer]]  
+
| [[Hvordan kan Bane NOR best tiltrekke seg nye medarbeidere?]]  
| Bachelor/master
+
| Bachelor/Master
| Ian Willoughby
+
| Silje Martinsen
| wilian@banenor.no
+
| silje.martinsen2@banenor.no
 
|-
 
|-
| Konstruksjoner
+
| Samfunnsøkonomi
| Dynamikk
+
| Samfunnsøkonomi statlige investeringer
| Kontroll av de bygde bruene på strekning Skien-Larvik for høyhastighetstog med 250 km/t
+
| Samfunnsøkonomiske vurderinger og problemstillinger i statlige investeringer
 
| Master
 
| Master
| Ian Willoughby
+
| Gea Luntæs Trøen
| wilian@banenor.no
+
| gea.lutnaes.troen@banenor.no
|-
 
| Konstruksjoner
 
| Akustikk
 
| Evaluering og modellering av lydbidraget fra forskjellige jernbanebrukonstruksjoner til omgivelsene
 
| Bachelor/Master
 
| Ian Willoughby
 
| wilian@banenor.no
 
 
|-
 
|-
| Konstruksjoner
 
| FEM
 
| Bjelkeelementer vs plateelemeneter: Vurdering av løsning for bruer
 
| Bachelor/Master
 
| Ian Willoughby
 
| wilian@banenor.no
 
 
|-
 
|-
| Konstruksjoner
+
| Digital sikkerhet
| FEM
+
| Sikkerhetskultur og atferd
| Nedbøyning av betongbruer for komfortkriteriet: sammenligning av beregningsmetoder
+
| Hvilke betingelser virker inn på ansattes atferd når de skal gjenkjenne og rapportere phishing-epost? Hvilken effekt har phishing-trening på rapportering av reell phishing-epost? Hvor stor andel bruker synlig ID-kort på kontorlokasjoner, og hvor mange ansatte går fra PC'en ulåst. Hvilke tiltak kan eventuelt endre dette? [[Digital sikkerhet - sikkerhetskultur og atferd|Klikk her for mer info.]]
 
| Bachelor/Master
 
| Bachelor/Master
| Ian Willoughby
+
| Ann Kristin Sjøflot
| wilian@banenor.no
+
| ann.kristin.sjoflot@banenor.no
 
|-
 
|-
| Konstruksjoner
 
| Betong
 
| Utmatting av betongbruer: sammenligning av beregningsmetoder for nye og gamle bruer
 
| Bachelor/Master
 
| Ian Willoughby
 
| wilian@banenor.no
 
|-
 
| Konstruksjoner
 
| Betong
 
| Optimalisering av overgangsplater for jernbanebruer
 
| Bachelor/Master
 
| Ian Willoughby
 
| wilian@banenor.no
 
|-
 
| Konstruksjoner
 
| Betong
 
| Branndimensjonering av betongkonstruksjoner med fokus på tunnel
 
| Bachelor/Master
 
| Ian Willoughby
 
| wilian@banenor.no
 
|-
 
| Konstruksjoner
 
| Stål
 
| Utmatting av stålbruer: sammenligning av beregningsmetoder
 
| Bachelor/Master
 
| Ian Willoughby
 
| wilian@banenor.no
 
|-
 
| style='background: #ffffe6' |Overbygning
 
| style='background: #ffffe6' |Ballast
 
| style='background: #ffffe6' |Spesifikasjon av ballast for Ofotbanen
 
| style='background: #ffffe6' |Bachelor
 
| style='background: #ffffe6' |Christopher Schive
 
| style='background: #ffffe6' |jcs@banenor.no
 
 
|-
 
|-
 
| Overbygning
 
| Overbygning
 
| Hjul/skinne
 
| Hjul/skinne
| Hjul - skinne kontaktmekanikk; beregningsmodeller og vurderingsmodeller (Shakedown og Tγ metoden)
+
| [[Studentoppgave:Hjul - skinne kontaktmekanikk; beregningsmodeller og vurderingsmodeller (Shakedown og Tγ metoden)|Hjul - skinne kontaktmekanikk; beregningsmodeller og vurderingsmodeller (Shakedown og Tγ metoden)]]
 
| Master
 
| Master
 
| Frode Teigen
 
| Frode Teigen
 
| ft@banenor.no
 
| ft@banenor.no
 +
|-
 +
| style='background: #ffffe6'| Overbygning
 +
| style='background: #ffffe6'| Hjul/skinne
 +
| style='background: #ffffe6'| Vurdere eksisterende grunnlag for beregning/valg av kjøremotstand (grunnmotstand og kurvemotstand) opp mot dagens togmateriell. Foreslå aktuelle empiriske modeller og algoritmer for aktuelle tog som kjører på norsk infrastruktur.
 +
| style='background: #ffffe6'| Master/Bachelor
 +
| style='background: #ffffe6'| Christopher Schive
 +
| style='background: #ffffe6'| jcs@banenor.no
 +
|-
 +
| style='background: #ffffe6'| Overbygning
 +
| style='background: #ffffe6'| Overbygning/levetidsanalyse
 +
| style='background: #ffffe6'| Det benyttes informasjon om skinner, sviller, ballast, horisontalgeometri, trafikkmengde, feil og komforttall. Basert på innleggelsesår og komponentsammensetning kan en levetid estimeres basert på empiriske betraktninger. Levetiden justeres deretter for trafikkmengde, trafikksammensetning og horisontalkurvatur. Oppgaven går ut på å vurdere en gitt empirisk modell for komponentenes levetid ved å sammenligne denne med oppdatert tilstandsdata for de samme komponentene. Eksisterende empirisk modell kan så evalueres og forslag til endringer i modellen kan foreslås og begrunnes.
 +
| style='background: #ffffe6'| Master/Bachelor
 +
| style='background: #ffffe6'| Christopher Schive
 +
| style='background: #ffffe6'| jcs@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Overbygning
 
| Overbygning
 
| Spor
 
| Spor
| Eksempler ballastfrie sporkonstruksjoner, fordeler og ulemper samt statiske og dynamiske beregningsmetoder
+
| Komposittsviller - hvordan kan denne svilletypen kan benyttes i norsk jernbane kort og lang sikt
| Master
+
| Bachelor
| Frode Teigen
+
| Christopher Schive
| ft@banenor.no
+
| jcs@banenor.no
 +
|-
 +
| Overbygning
 +
| Spor
 +
| Sporets middel - gjennomgang av eksisterende teknisk og trafikalt regelverk for både plassering og beregning av middel for ulike sporgeometriske forhold. Sporets middel har plasseringskrav som skal sørge for best mulig sporkapasitet (sporlengde på stasjon) og samtidig sikre mot flankekollisjon med tog i nabospor og har krav både i bane- og signalregelverk. Middel er også et sentralt begrep i trafikkregelverket. Oppgaven går ut på å se om de ulike kravene i dagens regelverk er tilstrekkelig harmonisert og hvordan middel beregnes og kontrolleres for ulike sporvekselkonfigurasjoner.
 +
| Bachelor
 +
| Christopher Schive
 +
| jcs@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Overbygning
 
| Overbygning
 
| Spor
 
| Spor
| Krav til sporets stivhet/elastisitet
+
| [[Studentoppgave:Eksempler på ballastfrie sporkonstruksjoner, fordeler og ulemper samt statiske og dynamiske beregningsmetoder|Eksempler på ballastfrie sporkonstruksjoner, fordeler og ulemper samt statiske og dynamiske beregningsmetoder]]
 
| Master
 
| Master
| Celine Chapelier
+
| Frode Teigen
| chacel@banenor.no
+
| ft@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Overbygning
 
| Overbygning
 
| Spor
 
| Spor
| Studie av utjevningen av elastisitetsegenskapene i overgangssoner mellom ballastfritt spor og ballastspor  
+
| [[Studentoppgaver: Studie av utjevningen av elastisitetsegenskapene i overgangssoner mellom ballastfritt spor og ballastspor| Studie av utjevningen av elastisitetsegenskapene i overgangssoner mellom ballastfritt spor og ballastspor]]
 
| Master
 
| Master
 
| Alf Helge Løhren
 
| Alf Helge Løhren
Linje 126: Linje 114:
 
| Overbygning
 
| Overbygning
 
| Sporveksler
 
| Sporveksler
| Samarbeid med NTNU/Albert Lau. Praktisk bruk av modellen med rullende materiell, sporveksel og dynamisk stivhet som han utviklet i sitt doktorgradsarbeid.   
+
| [[Studentoppgaver: Samarbeid med NTNU/Albert Lau. Praktisk bruk av modellen med rullende materiell, sporveksel og dynamisk stivhet som han utviklet i sitt doktorgradsarbeid.|Samarbeid med NTNU/Albert Lau. Praktisk bruk av modellen med rullende materiell, sporveksel og dynamisk stivhet som han utviklet i sitt doktorgradsarbeid.]]  
 
| Master
 
| Master
 
| Alf Helge Løhren
 
| Alf Helge Løhren
Linje 133: Linje 121:
 
| Overbygning
 
| Overbygning
 
| Akustikk
 
| Akustikk
| Studie av korrelasjoner mellom transienter i impulslignende hendelser, belastning av infrastruktur og støyplagegrad   
+
| [[Studentoppgaver:Studie av korrelasjoner mellom transienter i impulslignende hendelser, belastning av infrastruktur og støyplagegrad|Studie av korrelasjoner mellom transienter i impulslignende hendelser, belastning av infrastruktur og støyplagegrad]]  
 
| Master
 
| Master
 
| Trygve Aasen
 
| Trygve Aasen
Linje 144: Linje 132:
 
| Trygve Aasen
 
| Trygve Aasen
 
| aastry@banenor.no
 
| aastry@banenor.no
 +
|-
 +
| Sporgeometri
 +
| Kurveutslag
 +
| [[Studentoppgaver: Vurdere eksisterende empiriske modeller for beregning av kurveutslag i grensesnittet mellom sirkelkurver og overgangskurver og overgangskurver og rettlinjer|Vurdere eksisterende empiriske modeller for beregning av kurveutslag i grensesnittet mellom sirkelkurver og overgangskurver og overgangskurver og rettlinjer]]
 +
| Bachelor og master
 +
| Christopher Schive
 +
| jcs@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Underbygning
 
| Underbygning
| Tunneler
+
| Ingeniørgeologi/anleggsteknikk
| Frostinntrengning i lengderetning
+
| [[Studentoppgaver: Analyse av sprøytebetongtykkelse målt med høyoppløselig laserscanner|Analyse av sprøytebetongtykkelse målt med høyoppløselig laserscanner]]
| Bachelor/Master
+
| Master
| Trine Bye Sagen
+
| Jørgen Stenerud
| sagtri@banenor.no
+
| jorgen.stenerud@banenor.no
|-
 
| style='background: #ffffe6' |Underbygning
 
| style='background: #ffffe6' |Tunneler
 
| style='background: #ffffe6' |Forskjeller mellom tunnelsikkerhetsregelverket for vei- og jernbanetunneler
 
| style='background: #ffffe6' |Master
 
| style='background: #ffffe6' |Trine Bye Sagen
 
| style='background: #ffffe6' |sagtri@banenor.no
 
|-
 
| style='background: #ffffe6' |Underbygning
 
| style='background: #ffffe6' |Tunneler
 
| style='background: #ffffe6' |Optimalisering av tunnelprofil
 
| style='background: #ffffe6' |Master
 
| style='background: #ffffe6' |Trine Bye Sagen
 
| style='background: #ffffe6' |sagtri@banenor.no
 
|-
 
| style='background: #ffffe6' |Underbygning
 
| style='background: #ffffe6' |Akustikk
 
| style='background: #ffffe6' |Studie av Bane NORs støyskjermer, analyse av akustiske egenskaper basert på utforming, materialvalg og vedlikeholdsstandard
 
| style='background: #ffffe6' |Master
 
| style='background: #ffffe6' |Trygve Aasen
 
| style='background: #ffffe6' |aastry@banenor.no
 
 
|-
 
|-
 
| Underbygning
 
| Underbygning
Linje 180: Linje 154:
 
| aastry@banenor.no
 
| aastry@banenor.no
 
|-
 
|-
| style='background: #ffffe6' |Miljø
 
| style='background: #ffffe6' |Akustikk
 
| style='background: #ffffe6' |Måling og analyse av emisjonsnivå fra togtyper i drift i Norge iht. EN-ISO 3095
 
| style='background: #ffffe6' |Master
 
| style='background: #ffffe6' |Trygve Aasen
 
| style='background: #ffffe6' |aastry@banenor.no
 
 
|}
 
|}

Nåværende revisjon fra 17. apr. 2024 kl. 12:16

Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag

Følgende tabell er en oversikt over forslag til problemstillinger som underlag for bachelor- og masteroppgaver innenfor jernbanerelaterte områder. Oppgaver som er valgt av studenter for inneværende studieår (pågående) er markert med gul farge. Du kan finne utdypende informasjon for enkelte av oppgavene ved å klikke på teksten i kolonne tre.

Fagområde Problemstilling Tekstlig beskrivelse av problemstillingen Bachelor/Master Kontaktperson e-post
Elkraft Digitalisering Eksempler fra jernbane på nytte av å beskrive kraftforsyningssystemer etter ISO/IEC 81346 Bachelor/Master Steinar Danielsen sd@banenor.no
Elkraft Høyspenningsteknikk Elektrisk ledning i betongelementer Bachelor/Master Frank Martinsen fm@banenor.no
Eiendomsfag Prop Tech Kva teknologi er det neste store for FDV av eigedom? (automatiske portopnarar, app for malingstypar, kameraovervåkning?) Bachelor/master Håkon Pedersen Veseth hakon.pedersen.veseth@banenor.no
Eiendomsfag Korleis ser framtida sine kontorbygg ut? Kva forventar markedet? Kva teknologi etterspør dei som skal leige kontor? Bachelor/master Håkon Pedersen Veseth hakon.pedersen.veseth@banenor.no
HR Employer Branding Hvordan kan Bane NOR best tiltrekke seg nye medarbeidere? Bachelor/Master Silje Martinsen silje.martinsen2@banenor.no
Samfunnsøkonomi Samfunnsøkonomi statlige investeringer Samfunnsøkonomiske vurderinger og problemstillinger i statlige investeringer Master Gea Luntæs Trøen gea.lutnaes.troen@banenor.no
Digital sikkerhet Sikkerhetskultur og atferd Hvilke betingelser virker inn på ansattes atferd når de skal gjenkjenne og rapportere phishing-epost? Hvilken effekt har phishing-trening på rapportering av reell phishing-epost? Hvor stor andel bruker synlig ID-kort på kontorlokasjoner, og hvor mange ansatte går fra PC'en ulåst. Hvilke tiltak kan eventuelt endre dette? Klikk her for mer info. Bachelor/Master Ann Kristin Sjøflot ann.kristin.sjoflot@banenor.no
Overbygning Hjul/skinne Hjul - skinne kontaktmekanikk; beregningsmodeller og vurderingsmodeller (Shakedown og Tγ metoden) Master Frode Teigen ft@banenor.no
Overbygning Hjul/skinne Vurdere eksisterende grunnlag for beregning/valg av kjøremotstand (grunnmotstand og kurvemotstand) opp mot dagens togmateriell. Foreslå aktuelle empiriske modeller og algoritmer for aktuelle tog som kjører på norsk infrastruktur. Master/Bachelor Christopher Schive jcs@banenor.no
Overbygning Overbygning/levetidsanalyse Det benyttes informasjon om skinner, sviller, ballast, horisontalgeometri, trafikkmengde, feil og komforttall. Basert på innleggelsesår og komponentsammensetning kan en levetid estimeres basert på empiriske betraktninger. Levetiden justeres deretter for trafikkmengde, trafikksammensetning og horisontalkurvatur. Oppgaven går ut på å vurdere en gitt empirisk modell for komponentenes levetid ved å sammenligne denne med oppdatert tilstandsdata for de samme komponentene. Eksisterende empirisk modell kan så evalueres og forslag til endringer i modellen kan foreslås og begrunnes. Master/Bachelor Christopher Schive jcs@banenor.no
Overbygning Spor Komposittsviller - hvordan kan denne svilletypen kan benyttes i norsk jernbane på kort og lang sikt Bachelor Christopher Schive jcs@banenor.no
Overbygning Spor Sporets middel - gjennomgang av eksisterende teknisk og trafikalt regelverk for både plassering og beregning av middel for ulike sporgeometriske forhold. Sporets middel har plasseringskrav som skal sørge for best mulig sporkapasitet (sporlengde på stasjon) og samtidig sikre mot flankekollisjon med tog i nabospor og har krav både i bane- og signalregelverk. Middel er også et sentralt begrep i trafikkregelverket. Oppgaven går ut på å se om de ulike kravene i dagens regelverk er tilstrekkelig harmonisert og hvordan middel beregnes og kontrolleres for ulike sporvekselkonfigurasjoner. Bachelor Christopher Schive jcs@banenor.no
Overbygning Spor Eksempler på ballastfrie sporkonstruksjoner, fordeler og ulemper samt statiske og dynamiske beregningsmetoder Master Frode Teigen ft@banenor.no
Overbygning Spor Studie av utjevningen av elastisitetsegenskapene i overgangssoner mellom ballastfritt spor og ballastspor Master Alf Helge Løhren la@banenor.no
Overbygning Sporveksler Samarbeid med NTNU/Albert Lau. Praktisk bruk av modellen med rullende materiell, sporveksel og dynamisk stivhet som han utviklet i sitt doktorgradsarbeid. Master Alf Helge Løhren la@banenor.no
Overbygning Akustikk Studie av korrelasjoner mellom transienter i impulslignende hendelser, belastning av infrastruktur og støyplagegrad Master Trygve Aasen aastry@banenor.no
Overbygning Akustikk Analyse av akustiske signaturer fra hjulprofiler på tog Master Trygve Aasen aastry@banenor.no
Sporgeometri Kurveutslag Vurdere eksisterende empiriske modeller for beregning av kurveutslag i grensesnittet mellom sirkelkurver og overgangskurver og overgangskurver og rettlinjer Bachelor og master Christopher Schive jcs@banenor.no
Underbygning Ingeniørgeologi/anleggsteknikk Analyse av sprøytebetongtykkelse målt med høyoppløselig laserscanner Master Jørgen Stenerud jorgen.stenerud@banenor.no
Underbygning Akustikk Evaluering og modellering av lydbidraget fra forskjellige jernbanebrukonstruksjoner til omgivelsene Master Trygve Aasen aastry@banenor.no