Forskjell mellom versjoner av «Studentoppgaver»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Ny studentoppgave lagt til)
(Fjernet oppgave (onboarding/innfasing) som var gjennomført. To oppgaver skrevet.)
(27 mellomliggende revisjoner av 4 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
 
== Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag ==
 
== Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag ==
  
Følgende tabell er en oversikt over forslag til problemstillinger som underlag for bachelor- og masteroppgaver innenfor jernbanerelaterte områder. Oppgaver som er valgt av studenter for studieåret 2021 og 2022 er markert med gul farge. Du kan finne utdypende informasjon for enkelte av oppgavene ved å klikke på teksten i kolonne tre.
+
Følgende tabell er en oversikt over forslag til problemstillinger som underlag for bachelor- og masteroppgaver innenfor jernbanerelaterte områder. Oppgaver som er valgt av studenter for inneværende studieår (pågående) er markert med gul farge. Du kan finne utdypende informasjon for enkelte av oppgavene ved å klikke på teksten i kolonne tre.
  
 
{| class="wikitable"  
 
{| class="wikitable"  
Linje 15: Linje 15:
 
| Energioptimalisering
 
| Energioptimalisering
 
| Energioptimalisering av gamle verksted bygg
 
| Energioptimalisering av gamle verksted bygg
| Bachelor/master
+
| Bachelor/Master
 
| Jørn Johansen
 
| Jørn Johansen
 
| jorn.johansen@banenor.no
 
| jorn.johansen@banenor.no
Linje 22: Linje 22:
 
| Sykkelparkering
 
| Sykkelparkering
 
| [[Studentoppgaver Sikker og attraktiv sykkelparkering ved stasjonene|Sikker og attraktiv sykkelparkering ved stasjonene]]
 
| [[Studentoppgaver Sikker og attraktiv sykkelparkering ved stasjonene|Sikker og attraktiv sykkelparkering ved stasjonene]]
| Master
+
| Bachelor/Master
 
| Trine-Marie Molander Fjeldstad
 
| Trine-Marie Molander Fjeldstad
 
| moltri@banenor.no  
 
| moltri@banenor.no  
Linje 29: Linje 29:
 
| Nye typer sykler ved jernbanestasjoner
 
| Nye typer sykler ved jernbanestasjoner
 
| [[Studentoppgaver Tilrettelegging for nye typer sykler ved jernbanestasjoner|Tilrettelegging for nye typer sykler ved jernbanestasjoner]]
 
| [[Studentoppgaver Tilrettelegging for nye typer sykler ved jernbanestasjoner|Tilrettelegging for nye typer sykler ved jernbanestasjoner]]
| Master
+
| Bachelor/Master
 
| Trine-Marie Molander Fjeldstad
 
| Trine-Marie Molander Fjeldstad
 
| moltri@banenor.no  
 
| moltri@banenor.no  
Linje 36: Linje 36:
 
| Sykkel til stasjonen
 
| Sykkel til stasjonen
 
| [[Studentoppgaver Komparative studier av sykkel til stasjonen|Komparative studier av sykkel til stasjonen]]
 
| [[Studentoppgaver Komparative studier av sykkel til stasjonen|Komparative studier av sykkel til stasjonen]]
| Master
+
| Bachelor/Master
 
| Trine-Marie Molander Fjeldstad
 
| Trine-Marie Molander Fjeldstad
 
| moltri@banenor.no  
 
| moltri@banenor.no  
Linje 58: Linje 58:
 
| Kva teknologi er det neste store for FDV av eigedom? (automatiske portopnarar, app for malingstypar, kameraovervåkning?)
 
| Kva teknologi er det neste store for FDV av eigedom? (automatiske portopnarar, app for malingstypar, kameraovervåkning?)
 
| Bachelor/master
 
| Bachelor/master
| Torbjørn Immerstein
+
| Håkon Pedersen Veseth
| immtor@banenor.no
+
| hakon.pedersen.veseth@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Eiendomsfag
 
| Eiendomsfag
Linje 65: Linje 65:
 
| Korleis kan vi utnytte LTI betre? Korleis kan det utførast betre? Korleis kan den treffe meir presist?
 
| Korleis kan vi utnytte LTI betre? Korleis kan det utførast betre? Korleis kan den treffe meir presist?
 
| Bachelor/master
 
| Bachelor/master
| Torbjørn Immerstein
+
| Håkon Pedersen Veseth
| immtor@banenor.no
+
| hakon.pedersen.veseth@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Eiendomsfag
 
| Eiendomsfag
Linje 72: Linje 72:
 
| Kva forventar markedet? Kva teknologi etterspør dei som skal leige kontor?  
 
| Kva forventar markedet? Kva teknologi etterspør dei som skal leige kontor?  
 
| Bachelor/master
 
| Bachelor/master
| Torbjørn Immerstein
+
| Håkon Pedersen Veseth
| immtor@banenor.no
+
| hakon.pedersen.veseth@banenor.no
 +
|-
 +
| HR
 +
| Employer Branding
 +
| [[Hvordan kan Bane NOR best tiltrekke seg nye medarbeidere?]]
 +
| Bachelor/Master
 +
| Silje Martinsen
 +
| silje.martinsen2@banenor.no
 +
|-
 +
| style='background: #ffffe6'|Konstruksjon
 +
| style='background: #ffffe6'|[[Behov for tilleggsbeskyttelse for dekke og armering av jernbanebruer i betong]]
 +
| style='background: #ffffe6'|I Teknisk regelverk er det krav om en membran på jernbanebruer. Denne membranen tilsvarer membran som legges på veibruer i dag, og det er henvisning fra Teknisk regelverk til SVVs R762 og prosesser der. Membranen er en tilleggsbeskyttelse for dekke og armering. Statens vegvesen har gode erfaringer med bruk av membran. Jernbanebruer skiller seg imidlertid fra veibruer blant annet på to vesentlige punkter:
 +
* Jernbane benytter ikke tinesalter
 +
* Jernbane har ikke asfalterte dekker
 +
Ettersom veisalter er hovedårsaken til at veibruer beskyttes med membran, og fraværet av asfalt komplisere beskyttelsen av en membran, er det hensiktsmessig å se på behovet for en fuktisolerende membran på jernbanebruer. Oppgaven omfatter system- og problembeskrivelse, referanser (regelverk/praksis fra andre relevante jernbaneforvaltninger), dimensjonerende faktorer og anbefalinger til ev. endringer av dagens tekniske regelverk.
 +
| style='background: #ffffe6'|Bachelor/master
 +
| style='background: #ffffe6'|Christopher Schive
 +
| style='background: #ffffe6'|jcs@banenor.no
 +
|-
 +
| style='background: #ffffe6'|Konstruksjon
 +
| style='background: #ffffe6'|Fastsette [[dimensjonerende påkjøringslaster]] for bærende konstruksjoner over jernbanen for toghastigheter V > 120 km/h.
 +
| style='background: #ffffe6'|Dagens krav dekker hastigheter opp til og med 120 km/h.
 +
Det er et økt antall prosjekter med bærende konstruksjoner (i tillegg til overgangsbruer) som planlegges over jernbanen. Oppgaven omfatter system- og problembeskrivelse, referanser (eksisterende standarder/regelverk/praksis fra andre relevante jernbaneforvaltninger), dimensjonerende faktorer og anbefalinger til påkjøringslaster med ev. tilleggskrav til barrierer. Anbefalingene forutsettes å være støttet av en risikovurdering.
 +
| style='background: #ffffe6'|Bachelor/master
 +
| style='background: #ffffe6'|Christopher Schive
 +
| style='background: #ffffe6'|jcs@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Samfunnsøkonomi
 
| Samfunnsøkonomi
Linje 89: Linje 114:
 
| mikkma@banenor.no
 
| mikkma@banenor.no
 
|-
 
|-
| style='background: #ffffe6'| HR
 
| style='background: #ffffe6'| Onboarding/ innfasing
 
| style='background: #ffffe6'| [[studentoppgaver:Hvordan kan en stor bedrift legge til rette for god onboarding_innfasing av nye ansatte|Hvordan kan en stor bedrift legge til rette for god onboarding/innfasing av nye ansatte?]]
 
| style='background: #ffffe6'| Bachelor/master
 
| style='background: #ffffe6'| Marie Svensli
 
| style='background: #ffffe6'| msv@banenor.no
 
 
|-
 
|-
 
| Overbygning
 
| Overbygning
Linje 109: Linje 128:
 
| Christopher Schive
 
| Christopher Schive
 
| jcs@banenor.no
 
| jcs@banenor.no
|-
 
| style='background: #ffffe6'|Overbygning
 
| style='background: #ffffe6'|Sporgeometri/jernbanekjøretøy
 
| style='background: #ffffe6'| Vurdere sikkerhet mot velting ved kjøring av godstog i 120 km/h. Vurdere maksimale opptredende tyngdepunkt for aktuelle toglaster og se dette mot eksisterende sporgeometri. Det skal også vurderes risiko ved at hastighetsskilt overses. 
 
| style='background: #ffffe6'|Master/Bachelor
 
| style='background: #ffffe6'|Christopher Schive
 
| style='background: #ffffe6'|jcs@banenor.no
 
 
|-
 
|-
 
| Overbygning
 
| Overbygning
 
| Overbygning/levetidsanalyse
 
| Overbygning/levetidsanalyse
| Det benyttes informasjon om skinner, sviller, ballast, horisontalgeometri, trafikkmengde, feil og komforttall. Basert på innleggelsesår og komponentsammensetning kan en levetid estimeres basert på empiriske betraktninger. Levetiden justeres deretter for trafikkmengde, trafikksammensetning og horisontalkurvatur. Oppgaven går ut på å vurdere en gitt empirisk modell for komponentenes levetid ved å sammenligne denne med oppdatert tilstandsdata for de samme komponentene. Eksisterende empirisk modell kan da evalueres og forslag til endringer i modellen kan foreslås og begrunnes.
+
| Det benyttes informasjon om skinner, sviller, ballast, horisontalgeometri, trafikkmengde, feil og komforttall. Basert på innleggelsesår og komponentsammensetning kan en levetid estimeres basert på empiriske betraktninger. Levetiden justeres deretter for trafikkmengde, trafikksammensetning og horisontalkurvatur. Oppgaven går ut på å vurdere en gitt empirisk modell for komponentenes levetid ved å sammenligne denne med oppdatert tilstandsdata for de samme komponentene. Eksisterende empirisk modell kan evalueres og forslag til endringer i modellen kan foreslås og begrunnes.
 
| Master/Bachelor
 
| Master/Bachelor
 
| Christopher Schive
 
| Christopher Schive
Linje 131: Linje 143:
 
| ft@banenor.no
 
| ft@banenor.no
 
|-
 
|-
| style='background: #ffffe6'| Overbygning
 
| style='background: #ffffe6'| Spor
 
| style='background: #ffffe6'| Krav til sporets stivhet/elastisitet
 
| style='background: #ffffe6'| Master
 
| style='background: #ffffe6'| Celine Chapelier
 
| style='background: #ffffe6'| chacel@banenor.no
 
 
|-
 
|-
 
| Overbygning
 
| Overbygning
Linje 165: Linje 171:
 
| Trygve Aasen
 
| Trygve Aasen
 
| aastry@banenor.no
 
| aastry@banenor.no
 +
|-
 +
| Sporgeometri
 +
| Kurveutslag
 +
| [[Studentoppgaver: Vurdere eksisterende empiriske modeller for beregning av kurveutslag i grensesnittet mellom sirkelkurver og overgangskurver og overgangskurver og rettlinjer|Vurdere eksisterende empiriske modeller for beregning av kurveutslag i grensesnittet mellom sirkelkurver og overgangskurver og overgangskurver og rettlinjer]]
 +
| Bachelor og master
 +
| Christopher Schive
 +
| jcs@banenor.no
 +
|-
 +
| Underbygning
 +
| Ingeniørgeologi/anleggsteknikk
 +
| [[Studentoppgaver: Analyse av sprøytebetongtykkelse målt med høyoppløselig laserscanner|Analyse av sprøytebetongtykkelse målt med høyoppløselig laserscanner]]
 +
| Master
 +
| Jørgen Stenerud
 +
| jorgen.stenerud@banenor.no
 
|-
 
|-
 
| Underbygning
 
| Underbygning
Linje 180: Linje 200:
 
|sagtri@banenor.no
 
|sagtri@banenor.no
 
|-
 
|-
| style='background: #ffffe6' |Underbygning
 
| style='background: #ffffe6' |Tunnelsikkerhet
 
| style='background: #ffffe6' |[[studentoppgaver:Studie av fast installert brannventilasjonanlegg opp mot mobilt ventilasjonsanlegg|Studie av fast installert brannventilasjonanlegg opp mot mobilt ventilasjonsanlegg]]
 
| style='background: #ffffe6' |Master
 
| style='background: #ffffe6' |Trine Bye Sagen
 
| style='background: #ffffe6' |sagtri@banenor.no
 
|-
 
| style='background: #ffffe6' |Underbygning
 
| style='background: #ffffe6' |Akustikk
 
| style='background: #ffffe6' |[[studentoppgaver:Studie av Bane NORs støyskjermer, analyse av akustiske egenskaper basert på utforming, materialvalg og vedlikeholdsstandard|Studie av Bane NORs støyskjermer, analyse av akustiske egenskaper basert på utforming, materialvalg og vedlikeholdsstandard]]
 
| style='background: #ffffe6' |Master
 
| style='background: #ffffe6' |Trygve Aasen
 
| style='background: #ffffe6' |aastry@banenor.no
 
 
|-
 
|-
 
| Underbygning
 
| Underbygning
Linje 201: Linje 208:
 
| aastry@banenor.no
 
| aastry@banenor.no
 
|-
 
|-
| style='background: #ffffe6' |Miljø
 
| style='background: #ffffe6' |Akustikk
 
| style='background: #ffffe6' |[[Studentoppgaver:Måling og analyse av emisjonsnivå fra togtyper i drift i Norge iht. EN-ISO 3095|Måling og analyse av emisjonsnivå fra togtyper i drift i Norge iht. EN-ISO 3095]]
 
| style='background: #ffffe6' |Master/Bachelor
 
| style='background: #ffffe6' |Trygve Aasen
 
| style='background: #ffffe6' |aastry@banenor.no
 
 
|}
 
|}

Revisjonen fra 20. mar. 2023 kl. 11:46

Studentoppgaver innen jernbaneteknikk og andre fag

Følgende tabell er en oversikt over forslag til problemstillinger som underlag for bachelor- og masteroppgaver innenfor jernbanerelaterte områder. Oppgaver som er valgt av studenter for inneværende studieår (pågående) er markert med gul farge. Du kan finne utdypende informasjon for enkelte av oppgavene ved å klikke på teksten i kolonne tre.

Fagområde Problemstilling Tekstlig beskrivelse av problemstillingen Bachelor/Master Kontaktperson e-post
Eiendomsfag Energioptimalisering Energioptimalisering av gamle verksted bygg Bachelor/Master Jørn Johansen jorn.johansen@banenor.no
Eiendomsfag Sykkelparkering Sikker og attraktiv sykkelparkering ved stasjonene Bachelor/Master Trine-Marie Molander Fjeldstad moltri@banenor.no
Eiendomsfag Nye typer sykler ved jernbanestasjoner Tilrettelegging for nye typer sykler ved jernbanestasjoner Bachelor/Master Trine-Marie Molander Fjeldstad moltri@banenor.no
Eiendomsfag Sykkel til stasjonen Komparative studier av sykkel til stasjonen Bachelor/Master Trine-Marie Molander Fjeldstad moltri@banenor.no
Eiendomsfag Bærekraft Bærekraftig utvikling av verkstedeiendommer Bachelor/master Jørn Johansen jorn.johansen@banenor.no
Eiendomsfag Konkurranseutsetting Konkurranseutsetting av verksteddrift i Norge Bachelor/master Jørn Johansen jorn.johansen@banenor.no
Eiendomsfag Prop Tech Kva teknologi er det neste store for FDV av eigedom? (automatiske portopnarar, app for malingstypar, kameraovervåkning?) Bachelor/master Håkon Pedersen Veseth hakon.pedersen.veseth@banenor.no
Eiendomsfag Bruksnytte av LTI? Korleis kan vi utnytte LTI betre? Korleis kan det utførast betre? Korleis kan den treffe meir presist? Bachelor/master Håkon Pedersen Veseth hakon.pedersen.veseth@banenor.no
Eiendomsfag Korleis ser framtida sine kontorbygg ut? Kva forventar markedet? Kva teknologi etterspør dei som skal leige kontor? Bachelor/master Håkon Pedersen Veseth hakon.pedersen.veseth@banenor.no
HR Employer Branding Hvordan kan Bane NOR best tiltrekke seg nye medarbeidere? Bachelor/Master Silje Martinsen silje.martinsen2@banenor.no
Konstruksjon Behov for tilleggsbeskyttelse for dekke og armering av jernbanebruer i betong I Teknisk regelverk er det krav om en membran på jernbanebruer. Denne membranen tilsvarer membran som legges på veibruer i dag, og det er henvisning fra Teknisk regelverk til SVVs R762 og prosesser der. Membranen er en tilleggsbeskyttelse for dekke og armering. Statens vegvesen har gode erfaringer med bruk av membran. Jernbanebruer skiller seg imidlertid fra veibruer blant annet på to vesentlige punkter:
  • Jernbane benytter ikke tinesalter
  • Jernbane har ikke asfalterte dekker

Ettersom veisalter er hovedårsaken til at veibruer beskyttes med membran, og fraværet av asfalt komplisere beskyttelsen av en membran, er det hensiktsmessig å se på behovet for en fuktisolerende membran på jernbanebruer. Oppgaven omfatter system- og problembeskrivelse, referanser (regelverk/praksis fra andre relevante jernbaneforvaltninger), dimensjonerende faktorer og anbefalinger til ev. endringer av dagens tekniske regelverk.

Bachelor/master Christopher Schive jcs@banenor.no
Konstruksjon Fastsette dimensjonerende påkjøringslaster for bærende konstruksjoner over jernbanen for toghastigheter V > 120 km/h. Dagens krav dekker hastigheter opp til og med 120 km/h.

Det er et økt antall prosjekter med bærende konstruksjoner (i tillegg til overgangsbruer) som planlegges over jernbanen. Oppgaven omfatter system- og problembeskrivelse, referanser (eksisterende standarder/regelverk/praksis fra andre relevante jernbaneforvaltninger), dimensjonerende faktorer og anbefalinger til påkjøringslaster med ev. tilleggskrav til barrierer. Anbefalingene forutsettes å være støttet av en risikovurdering.

Bachelor/master Christopher Schive jcs@banenor.no
Samfunnsøkonomi Samfunnsøkonomi statlige investeringer Samfunnsøkonomiske vurderinger og problemstillinger i statlige investeringer Master Gea Luntæs Trøen gea.lutnaes.troen@banenor.no
Nye teknologier Kunstig intelligens Kunstig intelligens, big data og andre nye teknologier som forenkler alt fra vedlikehold til saksbehandling Bachelor/Master Markus Mikkelsen mikkma@banenor.no
Overbygning Hjul/skinne Hjul - skinne kontaktmekanikk; beregningsmodeller og vurderingsmodeller (Shakedown og Tγ metoden) Master Frode Teigen ft@banenor.no
Overbygning Hjul/skinne Vurdere eksisterende grunnlag for beregning/valg av kjøremotstand (grunnmotstand og kurvemotstand) opp mot dagens togmateriell. Foreslå aktuelle empiriske modeller og algoritmer for aktuelle tog som kjører på norsk infrastruktur. Master/Bachelor Christopher Schive jcs@banenor.no
Overbygning Overbygning/levetidsanalyse Det benyttes informasjon om skinner, sviller, ballast, horisontalgeometri, trafikkmengde, feil og komforttall. Basert på innleggelsesår og komponentsammensetning kan en levetid estimeres basert på empiriske betraktninger. Levetiden justeres deretter for trafikkmengde, trafikksammensetning og horisontalkurvatur. Oppgaven går ut på å vurdere en gitt empirisk modell for komponentenes levetid ved å sammenligne denne med oppdatert tilstandsdata for de samme komponentene. Eksisterende empirisk modell kan så evalueres og forslag til endringer i modellen kan foreslås og begrunnes. Master/Bachelor Christopher Schive jcs@banenor.no
Overbygning Spor Eksempler på ballastfrie sporkonstruksjoner, fordeler og ulemper samt statiske og dynamiske beregningsmetoder Master Frode Teigen ft@banenor.no
Overbygning Spor Studie av utjevningen av elastisitetsegenskapene i overgangssoner mellom ballastfritt spor og ballastspor Master Alf Helge Løhren la@banenor.no
Overbygning Sporveksler Samarbeid med NTNU/Albert Lau. Praktisk bruk av modellen med rullende materiell, sporveksel og dynamisk stivhet som han utviklet i sitt doktorgradsarbeid. Master Alf Helge Løhren la@banenor.no
Overbygning Akustikk Studie av korrelasjoner mellom transienter i impulslignende hendelser, belastning av infrastruktur og støyplagegrad Master Trygve Aasen aastry@banenor.no
Overbygning Akustikk Analyse av akustiske signaturer fra hjulprofiler på tog Master Trygve Aasen aastry@banenor.no
Sporgeometri Kurveutslag Vurdere eksisterende empiriske modeller for beregning av kurveutslag i grensesnittet mellom sirkelkurver og overgangskurver og overgangskurver og rettlinjer Bachelor og master Christopher Schive jcs@banenor.no
Underbygning Ingeniørgeologi/anleggsteknikk Analyse av sprøytebetongtykkelse målt med høyoppløselig laserscanner Master Jørgen Stenerud jorgen.stenerud@banenor.no
Underbygning Tunneler Etablering av prognosemodell for lufttemperaturer langs tunneltraseen Bachelor/Master Trine Bye Sagen sagtri@banenor.no
Underbygning Tunnelsikkerhet Tilrettelegging for redningsarbeid i jernbanetunneler med mobile løsninger Master Trine Bye Sagen sagtri@banenor.no
Underbygning Akustikk Evaluering og modellering av lydbidraget fra forskjellige jernbanebrukonstruksjoner til omgivelsene Master Trygve Aasen aastry@banenor.no