Kriterier for valg av vann- og frostsikring

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 23. apr. 2012 kl. 11:23 av Jcs (diskusjon | bidrag)
Hopp til: navigasjon, søk

Det er per i dag fir hovedalternativer til vann- og frostsikring:

  • PE-skum med sprøytebetong
  • Betongelementer
  • Full utstøpning
  • Sprøytbar membran

Oppgaver:

  • Fordeler og ulemper med de ulike alternativene belyses.
  • Erfaring med vedlikehold fra Sørlandsbanen, Ski-Moss og Gardermobanen.
  • DNV - risikoanalyse for påkjørsel av stein.


Dette benyttes som underlag for eventuelle anbefalinger.

Levetid: Et krav til kostnader (hvilken periode man skal regne kostnader over). Regner LCC-kostander på 100 år.

I tillegg vil det utarbeides en strategi for godkjenning av eventuelle nye vann- og frostsikringsløsninger.

Ettersom bergsikringen er dimensjonert for 100 års levetid, vil det ikke være behov for å benytte personell til å inspisere bergsikringen bak V/F-hvelvet.

  • PE-skum og sprøytebetong:
PE-skum med sprøytebetong
Fordeler Ulemper
Kjent løsning Store muligheter for å gjøre feil

Levetid: Sannsynligvis 50 år

  • Betongelementer med membran:
  • Helstøpt tunnelhvelv, vanntett membran dekket med plasstøpt betong: