Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 6: Linje 6:


Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)

Sideversjonen fra 15. mai 2012 kl. 18:40

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler gjennomgås. Det skal anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V=250 km/t. I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.

Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt

Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)