Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 6: | Linje 6: | ||
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. | Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse. | ||
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV) |
Sideversjonen fra 15. mai 2012 kl. 18:40
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler gjennomgås. Det skal anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V=250 km/t. I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)