Kriterier for valg av drivemetode

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Revisjon per 23. apr. 2012 kl. 08:45 av Jcs (diskusjon | bidrag)
Hopp til: navigasjon, søk

Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:

  • Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
  • LCC (livsløpskostnader) - avhengig av sikring
  • Byggetid - prosjektavhengig
  • Miljø - prosjektavhengig
  • Antall tunnelløp - TBM kun aktuelt for enkeltløp
  • Tunnellengde - TBM kun aktuelt for tunneler med lengde over X km - avhengig av hvor mange tunnelkm man kan fordele riggkostnadene på (flere etterfølgende tunneler kan forsvare bruk av TBM for kortere tunneler). Dette blir derfor et kostnadsspørsmål som er markeds- og prosjektavhengig.
  • Fjellets beskaffenhet - TBM er lite aktuelt ved dårlig fjell med svakhetssoner

Forslag til regel

TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:

  • tunnelen er enkeltløpet
  • fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]