Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for valg av drivemetode»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 1: Linje 1:
Konvensjonell drift vs. TBM. Få fram argumentasjon for alternativene. Kriterier for valget. Follo.
+
Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:
  
 
* Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
 
* Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
Linje 13: Linje 13:
 
TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:
 
TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:
  
* tunnelen er enkeltløpet  
+
* tunnelen er enkeltløpet
* fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM
+
* fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]

Revisjonen fra 23. apr. 2012 kl. 08:45

Følgende kriterier er bestemmende for valg av drivemetode:

  • Kostnader (utbygningskostnader) - styres av markedet
  • LCC (livsløpskostnader) - avhengig av sikring
  • Byggetid - prosjektavhengig
  • Miljø - prosjektavhengig
  • Antall tunnelløp - TBM kun aktuelt for enkeltløp
  • Tunnellengde - TBM kun aktuelt for tunneler med lengde over X km - avhengig av hvor mange tunnelkm man kan fordele riggkostnadene på (flere etterfølgende tunneler kan forsvare bruk av TBM for kortere tunneler). Dette blir derfor et kostnadsspørsmål som er markeds- og prosjektavhengig.
  • Fjellets beskaffenhet - TBM er lite aktuelt ved dårlig fjell med svakhetssoner

Forslag til regel

TBM kan velges som drivemetode dersom minst ett av følgende kriterier er oppfylt:

  • tunnelen er enkeltløpet
  • fjellets beskaffenhet er egnet for driving med TBM [utfylles i lærebokstekst]