Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for stabilitetssikring»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 9: Linje 9:
  
 
Forinjeksjon
 
Forinjeksjon
 
''Injeksjon utføres normalt som forinjeksjon. Etterinjeksjon benyttes kun unntaksvis da dette er mye mer omfattende enn forinjeksjon. Forinjeksjon benyttes ved følgende forhold:
 
''
 
''* Der det settes krav til maksimale vannlekkasjer for å hindre skader på bebyggelse og omgivelser som følge av en grunnvannssenkning''
 
''* Der vannlekkasjen inn i tunnel er så stor at den vil skape problemer både i anleggsfasen og i driftsfasen''
 
''* Stabilisering av partier med dårlig berg.''
 
 
''Før injeksjonsarbeidene starter, skal det foretas en vurdering av bergmassens oppsprekking, vannføring og strømretning i bergmassen rundt tunnelen. På dette grunnlag settes det opp en plan for injeksjonsarbeidene.''
 
 
Forslag
 
  
 
* For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel
 
* For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel
 
* For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel
 
* For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel
  
Kontursprengingsregel
+
Kontursprengning
 
 
''Ved konvensjonell drift skal:''
 
 
 
''* Det settes toleransekrav ved sprengning av konturen. Normalt gjelder at ansett kan plasseres inntil 200 mm utenfor teoretisk sprengningsprofil. Ansett og retningsavvik skal samlet ikke gi større avvik fra teoretisk sprengningsprofil enn +500/-0 mm. Kravene gjelder uavhengig av valgt salvelengde.''
 
''* Det sprenges med redusert ladning og tettere borhullsmønster i konturen''
 
''* Det før sprengningsarbeider tar til, utarbeides sprengningsplan inneholdende alle data som er nødvendig for å bedømme salvens virkninger på omliggende fjell og de nærmeste omgivelser. Sprengningsplanen skal vise borehullsplassering, ladning pr. hull, spesifikk ladning og tenningsrekkefølge.
 
''* Sprengningen utføres slik at en får jevnest mulig tunnelprofil.''
 
 
 
Forslag
 
  
 
Ved konvensjonell drift gjelder:
 
Ved konvensjonell drift gjelder:
Linje 43: Linje 24:
  
 
Rensk
 
Rensk
 
''Rensk skal om mulig utføres før annen stabilitetssikring installeres, og skal gjennomføres for å hindre nedfall av stein eller løse blokker.''
 
 
''Driftsrensk omfatter all rensk som utføres som en del av tunneldriften. Driftsrensk omfatter den rensk som skal utføres etter at hver salve er sprengt. I tillegg til rensk av utsprengt fjellflate, kontrolleres og etterrenskes bakenforliggende salvestrekninger. Spesielt gjelder dette inntil 3 - 5 salver bak stuff.''
 
 
''Partier med bomt berg skal merkes for bolting eller eventuell annen sikring.''
 
 
''Det skal spesielt påses at stuffen renskes godt for å unngå at stein og blokker løsner og faller ned, særlig under ansett.''
 
 
''Der det er avskalling som følge av bergtrykk utføres begrenset rensk, og berget sikres snarest mulig med endeforankrede bolter, fjellbånd, nett og/eller sprøytebetong.''
 
 
''Rensken skal som hovedregel utføres som manuell rensk. Mekanisk rensk eller rensk med høytrykksspyling kan benyttes der det er egnet ut fra en vurdering av bergforholdene. Dette gjelder særlig ved grovblokket berg. Mekanisk rensk og spylerensk skal alltid avsluttes med manuell rensk.''
 
 
''Etter at all sprengning er utført skal vegger og tak renskes grundig. For å avdekke svakheter i berget kan konturen spyles før sluttrensk. Sluttrensken kan utføres seksjonsvis etter hvert som tunnelen ferdigstilles.''
 
 
Forslag
 

Revisjonen fra 23. apr. 2012 kl. 10:33

Krav til bergsikringskonstruksjon

Erfaringen med norske jernbanetunneler har vist at stabilitetssikringen ikke har vært noe stort problem, selv for tunneler som har 100 års levetid. I disse tunnelene er det lite bergsikring. Disse tunnelene hadde fokus på kontursprengning og grundig rensk. Regelverket vil presisere krav til levetid for bergsikringskonstruksjonen, kontursprengning, rensk, bergsikring og forinjeksjon.

Forslag til regler for stabilitetssikring:

Forinjeksjon

  • For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel
  • For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel

Kontursprengning

Ved konvensjonell drift gjelder:

  • Ansett skal plasseres inntil [200 mm] utenfor teoretisk sprengningsprofil
  • Ansett og retningsavvik skal samlet ikke gi større avvik fra teoretisk sprengningsprofil enn [+500]/-0 mm
  • Kontursprengning skal utføres med redusert ladning og tettere borehullsmønster [presisere redusert ladning og borehull?]
  • En sprengningsplan skal utarbeides før sprengningsarbeider tar til
  • Sprengningsplanen skal vise borehullsplassering, ladning pr. hull, spesifikk ladning og tenningsrekkefølge

Rensk