Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for stabilitetssikring»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
Linje 1: Linje 1:
Krav til bergsikringskonstruksjon:
+
Krav til bergsikringskonstruksjon  
 +
 
 +
Erfaringen med norske jernbanetunneler har vist at stabilitetssikringen ikke har vært noe stort problem, selv for tunneler som har 100 års levetid. I disse tunnelene er det lite bergsikring. Disse tunnelene hadde fokus på kontursprengning og grundig rensk og høy kvalitet på bergsikringen.
 +
 
 +
Det stilles krav til maksimale vannlekkasjer for å redusere omfanget av:
 +
 
 +
* skade på bebyggelse og omgivelser pga. grunnvannssenkning
 +
* problemer i anleggsfasen
 +
* problemer i driftsfasen
 +
* behov for sikring i partier med dårlig berg
 +
 
 +
Forslag til regel:
 +
 
 +
Berget og bergsikringen skal ha minst 100 års levetid
 +
* For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel
 +
* For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel

Revisjonen fra 23. apr. 2012 kl. 09:11

Krav til bergsikringskonstruksjon

Erfaringen med norske jernbanetunneler har vist at stabilitetssikringen ikke har vært noe stort problem, selv for tunneler som har 100 års levetid. I disse tunnelene er det lite bergsikring. Disse tunnelene hadde fokus på kontursprengning og grundig rensk og høy kvalitet på bergsikringen.

Det stilles krav til maksimale vannlekkasjer for å redusere omfanget av:

  • skade på bebyggelse og omgivelser pga. grunnvannssenkning
  • problemer i anleggsfasen
  • problemer i driftsfasen
  • behov for sikring i partier med dårlig berg

Forslag til regel:

Berget og bergsikringen skal ha minst 100 års levetid

  • For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel
  • For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel