Forskjell mellom versjoner av «Kriterier for stabilitetssikring»
m (flyttet Kriterier for valg av sikringsmetode til Kriterier for stabilitetssikring) |
|||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | Krav til bergsikringskonstruksjon: | + | Krav til bergsikringskonstruksjon |
+ | |||
+ | Erfaringen med norske jernbanetunneler har vist at stabilitetssikringen ikke har vært noe stort problem, selv for tunneler som har 100 års levetid. I disse tunnelene er det lite bergsikring. Disse tunnelene hadde fokus på kontursprengning og grundig rensk og høy kvalitet på bergsikringen. | ||
+ | |||
+ | Det stilles krav til maksimale vannlekkasjer for å redusere omfanget av: | ||
+ | |||
+ | * skade på bebyggelse og omgivelser pga. grunnvannssenkning | ||
+ | * problemer i anleggsfasen | ||
+ | * problemer i driftsfasen | ||
+ | * behov for sikring i partier med dårlig berg | ||
+ | |||
+ | Forslag til regel: | ||
+ | |||
+ | Berget og bergsikringen skal ha minst 100 års levetid | ||
+ | * For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel | ||
+ | * For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel |
Revisjonen fra 23. apr. 2012 kl. 09:11
Krav til bergsikringskonstruksjon
Erfaringen med norske jernbanetunneler har vist at stabilitetssikringen ikke har vært noe stort problem, selv for tunneler som har 100 års levetid. I disse tunnelene er det lite bergsikring. Disse tunnelene hadde fokus på kontursprengning og grundig rensk og høy kvalitet på bergsikringen.
Det stilles krav til maksimale vannlekkasjer for å redusere omfanget av:
- skade på bebyggelse og omgivelser pga. grunnvannssenkning
- problemer i anleggsfasen
- problemer i driftsfasen
- behov for sikring i partier med dårlig berg
Forslag til regel:
Berget og bergsikringen skal ha minst 100 års levetid
- For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel
- For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel