Forskjell mellom versjoner av «Krav til motstand mot brann for brannmurer og -skillevegger»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Typisk test av brannmotstand av noen brannmurprodukter)
 
Linje 57: Linje 57:
 
|}
 
|}
  
[[File:youtube>7BVy5xI6h9U|class=align-center|Test av ulike materialer etter EN 45545-3]]
+
Test av ulike materialer etter EN 45545-3
 +
 
 +
{{#evt:
 +
service=youtube
 +
|id=https://www.youtube.com/watch?v=7BVy5xI6h9U
 +
|alignment=inline
 +
}}

Nåværende revisjon fra 6. jun. 2023 kl. 07:33

Krav til motstand mot brann for brannmurer og -skillevegger (NS-EN 45545-3)

Følgende kriterier skal oppfylles for brannmurer og -skillevegger:

  • Integritetskriterier E
  • Isolasjonskriteriet I
  • Strålingskriteriet W

Jernbanevogner skal være utstyrt med brannmurer på følgende steder:

Brannsted Beskyttet område Merknader
Undergulv i teknisk rom Passasjerområder og områder for ombordpersonale inkl. førerrom Testes iht. EN 1364-2. Krav er definert fra undergulv til toppen av gulvbelegget
Passasjerområde Tilstøtende passasjerområder Testes iht. EN 1364-1 (vegger). Hele tverrsnittet skal testes med alle elementer plassert i den posisjonen de vil ha i den aktuelle jernbanevognen
Passasjerområde Førerrom Brannmurer testes iht. EN 1364-1 (vegger) og klausul 6 i samme standard. Hele tverrsnittet skal testes med alle elementer plassert i den posisjonen de vil ha i den aktuelle jernbanevognen
Innside av bagasjeoppbevaringssted Utside av bagasjeoppbevaringssted Testes iht. EN 1364-1 (vegger)
Bagasjeoppbevaringssted Alle områder inkl. utearealer Testes iht. EN 1364-1 (vegger)

Typisk test av brannmotstand av noen brannmurprodukter

Beskrivelse av produkt og/eller design Kriteriekrav
Stålplate, 2 mm tykk E60
Stålplate, 2 mm tykk med 50 mm isolasjon av mineralfiber E60, I15
Aluminiumsplate, 3 mm tykk, ikke isolert på kald side E10
Aluminiumsplate, 5 mm tykk, ikke isolert på kald side E15
Aluminiumsplate, 3 mm tykk med 30 mm isolasjon av mineralfiber på varm side E15

Test av ulike materialer etter EN 45545-3