Redigerer
Krav til brannsikring av anlegg for brennbare væsker og gasser
Hopp til navigering
Hopp til søk
Advarsel:
Du er ikke innlogget. IP-adressen din vil bli vist offentlig om du redigerer. Hvis du
logger inn
eller
oppretter en konto
vil redigeringene dine tilskrives brukernavnet ditt, og du vil få flere andre fordeler.
Antispamsjekk.
Ikke
fyll inn dette feltet!
== Krav til brannsikring av anlegg for brennbare væsker og gasser (NS-EN 45545-7) == === Generelle krav === Vognens design skal assesseres og følgende faktorer skal vurderes: * mulige kilder til lekkasje og for LPG-installasjoner skal det alle lekkasjer være mulig å detektere * flammekarakteristikk til brennbare væsker og gasser inkludert effekten av brennbart- eller absorberende materiale * mulige antennelseskilder inkludert elektriske feil, overoppheting og feil ved verneutstyr * utstyr for deteksjon, kontroll eller slukking av brann som lekkasjestopper av brennbare væsker, nedstengningsutstyr, brannmotstandsinstallasjoner eller bruk av slukkeutstyr Designet av installasjoner for brennbare væsker, gass og LPG skal ta hensyn til relevante statiske og dynamiske påvirkninger. Brennbare gasser skal forhindres fra å komme i kontakt med antennelseskilder. Drivstoff- og oljelekkasjer skal minimaliseres under normale trafikale forhold. I hvert område der brennbar væske eller gass kan unnslippe, skal det finnes tiltak som reduserer * sannsynlighet for antennelse * konsekvens dersom antennelse skjer === Brennbare væsker og gasstanker === Tanker skal bygges, plasseres og beskyttes slik at de og rørene ikke kan punkteres ved pukk e.l. som kastes opp fra sporet. Tanker skal ikke installeres i * energiabsorpsjonssoner * passasjerområder * bagasjerom * førerrom ==== Tanker for brennbare væsker ==== Veggtykkelse skal minst være: {| class="wikitable" ! Volum ! Stål ! Aluminium |- | < 2000 dm<sup>3</sup> | 2,0 mm | 3,0 mm |- | > 2000 dm<sup>3</sup> | 3,0 mm | 4,0 mm |} Maksimal fyllingsgrad av en tank er 90% av dens nominelle volum. Tanken skal være forsynt med fyllingsgrenseindikator. ==== Mobile LPG-installasjoner ==== LPG-tanker skal * plasseres på samme jernbanevogn. Det tillates ikke koplinger mellom vogner. * stå oppreist inni et sylinderkabinett og skal være sikret slik mot kollisjon iht. kollisjonsscenarioene definert i EN 15227. * merkes med spesifikke fareskilt * plasseres slik at evt. gasslekkasjer fra rør unnslipper til friluft For å sikre at ikke gasslekkasjer unnslipper nedover skal sylinderkabinettene kunne ventileres fra oven. === Rør og koblinger === ==== Krav til rør som inneholder brennbare væsker ==== Alle elastiske forbindelser og forbindelser som kan bringes ut av stilling under trafikk skal være tilgjengelige for inspeksjon og vedlikehold. Så langt som mulig skal rør være montert over den maksimale fyllingshøyden til tanken. Rør som kan inneholde brennbar væske skal være utstyrt med en lukkemekanisme som er tilgjengelig for personalet. Denne skal være plassert så nær tanken som mulig. For å begrense risikoen for lekkasje av brennbare væsker fra rør, skal antall rørforbindelser begrenses til et minimum og rørforbindelsene skal være motstandsdyktige mot lekkasjer. Rør skal ikke være installert over potensielt varme overflater så langt som praktisk mulig. Rørforbindelser skal ikke være installert over potensielt varme overflater. Rør for forskjellige væsker skal være merket med forskjellige farger eller annen egnet merking dersom det kan oppstå usikkerhet om innholdet i røret. ==== Elastiske koblinger ==== Elastiske koblinger skal kun benyttes når: * vibrasjon kan påvirke forbindelsen * forbindelsen er ment å være frakoblet under operativ drift ==== Krav til gassfordelingssystemer ==== Trykkregulator skal være installert i ethvert gassdistribusjonssystem for å kunne redusere gasstrykk til sikkert nivå. Trykkregulatorer skal være permanent installert på tanken eller på tankkabinettet. Hver tank skal være utstyrt med en ventil. Ethvert røropplegg mellom trykkregulatoren og tanken skal være i stand til å motstå høyt trykk i samsvar med det som kan forventes under operativ drift. For gassrør som går gjennom gulv, skillevegg eller er lengre enn 3 m, skal det utstyres med en trykkavlastende mekanisme. Rør skal være så korte som mulige og være beskyttet mot slitasje. De skal ikke krysse passasjerområder eller rom for ombordpersonale. ==== Ventilasjon for tanker for brennbare væsker ==== Tanker for brennbare væsker skal ha en ventilasjonsanordning for å forhindre over- og undertrykk inne i tanken. Utløp fra ventilasjonsanordningen skal føre ut av konstruksjonen. Ventilasjonsanordningen skal ikke plasseres i umiddelbar nærhet av dører, vinduer, innsug for ventilasjon eller luftkondisjoneringsanlegg, nødutganger, eller utstyr som kan få opphetet overflate eller gnister ved normale trafikkforhold. === Forbrenningsmotorer, varmeapparater og tilleggsutstyr === === Flytende petroleumsgassinstallasjoner (LPG) ===
Redigeringsforklaring:
Vennligst merk at alle bidrag til Lærebøker i jernbaneteknikk kan bli redigert, endret eller fjernet av andre bidragsytere. Om du ikke vil at dine bidrag skal kunne redigeres fritt, ikke legg det til her.
Du lover også at du har skrevet dette selv, eller kopiert det fra en ressurs som er i offentlig eie eller en lignende fri ressurs (se
Lærebøker i jernbaneteknikk:Opphavsrett
for detaljer).
Ikke legg til opphavsrettsbeskyttet materiale uten tillatelse!
Avbryt
Redigeringshjelp
(åpnes i et nytt vindu)
Navigasjonsmeny
Personlige verktøy
Ikke logget inn
Brukerdiskusjon
Bidrag
Opprett konto
Logg inn
Navnerom
Side
Diskusjon
norsk bokmål
Visninger
Les
Rediger
Rediger kilde
Vis historikk
Mer
Søk
Navigasjon
Forside
Siste endringer
Tilfeldig side
Hjelp til MediaWiki
Verktøy
Lenker hit
Relaterte endringer
Spesialsider
Sideinformasjon