Generelt: Forskjell mellom sideversjoner
(Ny side: == Generelt (NS-EN 45545-1) == EN 45545 spesifiserer følgende: * krav til brannbeskyttelse av jernbanevogner * metoder for verifisering av kravene Hensikten med standarden er å mini…) |
Ingen redigeringsforklaring |
||
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 33: | Linje 33: | ||
Jernbanevogner skal klassifiseres iht. følgende driftskategorier (OC): | Jernbanevogner skal klassifiseres iht. følgende driftskategorier (OC): | ||
{| | {| class="wikitable" | ||
! Driftskategori | ! Driftskategori | ||
! Beskrivelse | ! Beskrivelse | ||
Linje 50: | Linje 50: | ||
|} | |} | ||
{| | {| class="wikitable" | ||
! Driftskategori | ! Driftskategori | ||
! Kjøretid i brann | ! Kjøretid i brann | ||
Linje 76: | Linje 76: | ||
Jernbanemateriell klassifiseres i følgende 4 kategorier: | Jernbanemateriell klassifiseres i følgende 4 kategorier: | ||
{| | {| class="wikitable" | ||
! Designkategori | ! Designkategori | ||
! Beskrivelse | ! Beskrivelse | ||
Linje 101: | Linje 101: | ||
Fareklasser HL1, HL2 og HL3 har blitt utarbeidet ved å benytte en kombinasjon av standardens driftskategorier og designkategorier. Fareklasser benyttes for å beskrive brannsikkerhetskrav til jernbanemateriell. | Fareklasser HL1, HL2 og HL3 har blitt utarbeidet ved å benytte en kombinasjon av standardens driftskategorier og designkategorier. Fareklasser benyttes for å beskrive brannsikkerhetskrav til jernbanemateriell. | ||
{| | {| class="wikitable" | ||
! Driftskategori | ! Driftskategori | ||
! Designkategori | ! Designkategori |
Siste sideversjon per 6. jun. 2023 kl. 06:51
Generelt (NS-EN 45545-1)[rediger | rediger kilde]
EN 45545 spesifiserer følgende:
- krav til brannbeskyttelse av jernbanevogner
- metoder for verifisering av kravene
Hensikten med standarden er å minimalisere sannsynligheten for at en brann oppstår og kontrollere brannbelastning slik at konsekvensene for passasjerer og ansatte ved en brann blir minst mulig. Standarden dekker følgende typer av brann:
- Antenning som typisk involverer aviser, fyrstikker, sigaretter, gasstennere
- Brann som resultat av teknisk feil
- Større branner enn de som dekkes av 1) og 2) over.
Standarden deler tog inn i både drifts- og designkategorier. For Norge vil tog bli sertifisert som klasse B-tog som samsvarer med standardens OC3[1], dvs. at toget ved brann skal kunne kjøre videre i minst 15 min. med en hastighet på min. 60 km/h.
Drifts- og designkategorier for jernbanevogner[rediger | rediger kilde]
På grunn av at det finnes flere ulike typer jernbanevogner, trafikale variasjoner og ulike infrastukturkarakteristika, skal ulike jernbanevogner klassifiseres:
- iht. den type trafikk de skal benyttes til og den infrastrukturen de skal trafikkere
- iht. karakteritika som følger av jernbanevognens design og utforming
En kombinasjon av jernbanevognens driftskategori og designkategori gir den fareklassen som jernbanevognen skal testes etter for EN 45545-2.
Driftskategorien alene avgjør hvilke krav som skal følges for tester beskrevet i EN 45545-3 og EN 45545-7.
Samme jernbanevogn som tilhører mer enn en driftskategori skal tilfredsstille alle krav i de kategoriene den tilhører.
Driftskategorier[rediger | rediger kilde]
En akseptabel driftskategori eller driftskategorier for en gitt rute, banenett, tjeneste eller en gruppe av tjenester, skal være akseptert av relevante myndigheter.
Jernbanevogner skal klassifiseres iht. følgende driftskategorier (OC):
Driftskategori | Beskrivelse |
---|---|
OC1 | Jernbanevogner som trafikkerer infrastruktur der jernbanevogner kan bli stoppet på svært kort tid og der sikkert sted kan nås direkte. |
OC2 | Jernbanevogner som trafikkerer undergrunnsområder, tunneler og/eller hevede strukturer der det er mulig å evakuere toget fra sideutganger og der det er stasjoner eller redningsstasjoner som kan nås av passasjerer innen kort tid. |
OC3 | Jernbanevogner som trafikkerer undergrunnsområder, tunneler og/eller hevede strukturer der det er mulig å evakuere toget fra sideutganger og der det er stasjoner eller redningsstasjoner som kan nås av passasjerer innen lang tid. |
OC4 | Jernbanevogner som trafikkerer undergrunnsområder, tunneler og/eller hevede strukturer der det ikke er mulig å evakuere toget fra sideutganger og der det er stasjoner eller redningsstasjoner som kan nås av passasjerer innen kort tid. |
Driftskategori | Kjøretid i brann | Min. gjennomsnittshastighet |
---|---|---|
OC1 | Kjøretøy kan stanse umiddelbart | N/A |
OC2 | 4 min. | 80 km/h |
OC3 | 15 min. | 80 km/h |
OC4 | 4 min. | Ingen krav |
Designkategorier[rediger | rediger kilde]
Jernbanemateriell klassifiseres i følgende 4 kategorier:
Designkategori | Beskrivelse |
---|---|
A | jernbanevogner som er en del av et førerløst tog uten ombordpersonale |
D | jernbanevogner med 2 etasjer (dobbeltdekkere) |
S | sove- og liggevogner |
N | alle andre vogner (standardvogner) |
Fareklasser[rediger | rediger kilde]
Design av jernbanevogner og dets inventar og utstyr skal bidra til å begrense utvikling av brann og at det skjer en antennelse slik at man oppnår et akseptabelt sikkerhetsnivå.
Dersom hensikten til EN 45545 skal bli møtt (ref. avsnitt 4 i EN 45545-1) skal det være stor sannsynlighet for at passasjerer og ombordpersonale vil klare å evakuere til sikkert sted uten bistand dersom en brann skulle inntreffe.
Fareklasser HL1, HL2 og HL3 har blitt utarbeidet ved å benytte en kombinasjon av standardens driftskategorier og designkategorier. Fareklasser benyttes for å beskrive brannsikkerhetskrav til jernbanemateriell.
Driftskategori | Designkategori | |||
---|---|---|---|---|
::: | N | A | D | S |
1 | HL1 | HL1 | HL1 | HL2 |
2 | HL2 | HL2 | HL2 | HL2 |
3 | HL2 | HL2 | HL2 | HL3 |
4 | HL3 | HL3 | HL3 | HL3 |
På det nasjonale jernbanenettet skal alt persontogsmateriell (unntatt sovevogner) klassifiseres etter fareklasse HL2 (designkategori N og driftskategori 3).
[[File:youtube>V2B_m3pAdR8|class=align-center|Førerløst tog bygget etter EN 45545]] Førerløst tog bygget etter EN 45545
- ↑ OC3 vil være aktuell ved kjøring på infrastruktur som tillater evakuering til sidene og der det finnes tunneler med lengde > 5 km