Brannsikring og styringssystemer: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
(konvertert)
 
Ingen redigeringsforklaring
 
Linje 15: Linje 15:
Følgende krav til branndeteksjon gjelder for passasjertog (designkategori N og operasjonskategori 3):
Følgende krav til branndeteksjon gjelder for passasjertog (designkategori N og operasjonskategori 3):


{|
{| class="wikitable"
! Del av vogn
! Del av vogn
! Krav = X
! Krav = X
Linje 46: Linje 46:
=== Områder der strøm skal slås av selektivt ===
=== Områder der strøm skal slås av selektivt ===


{|
{| class="wikitable"
! Del av vogn
! Del av vogn
! Krav = X
! Krav = X
Linje 68: Linje 68:
=== Områder med fast brannslukkingsutstyr ===
=== Områder med fast brannslukkingsutstyr ===


{|
{| class="wikitable"
! Del av vogn
! Del av vogn
! Krav = X
! Krav = X

Siste sideversjon per 6. jun. 2023 kl. 06:53

Brannsikring og styringssystemer (NS-EN 45545-6)

Generelle krav

Alle jernbanevogner som benyttes til passasjertrafikk skal

  • ha passasjeralarm som gjør det mulig for en passasjer å varsle lokfører eller togleder om en brann
  • ha nødbelysning som har tilstrekkelig lys for evakuering og rømning
  • ha passasjeralarm som gjør det mulig for lokfører eller togleder å kommunisere til passasjerene

Branndører for passasjerer skal være selvlukkende og nødskilt skal vise vei til alle nødutganger.

Krav til branndeteksjon

Følgende krav til branndeteksjon gjelder for passasjertog (designkategori N og operasjonskategori 3):

Del av vogn Krav = X
Passasjerområder X
Korridorer -
Toaletter X
Rom for ombordpersonale X
Kjøkken, matservering X
Combustion engines X
Tekniske rom X
Bagasjerom X

Områder der strøm skal slås av selektivt

Del av vogn Krav = X
Passasjerområder X
Rom for ombordpersonale X
Combustion engines X
Tekniske rom med traksjonsutrustning X
Andre tekniske rom -

Områder med fast brannslukkingsutstyr

Del av vogn Krav = X
Combustion engines X
Tekniske rom med traksjonsutrustning X