Brannsikkerhetskrav for utforming av rullende materiell

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Sideversjon per 6. jun. 2023 kl. 06:40 av Jcs (diskusjon | bidrag) (konvertert)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

Brannsikkerhetskrav for utforming av rullende materiell (NS-EN 45545-4)

Tiltak for å hindre at brannen starter

Generelle krav

Tilgang skal hindres til alle rom og områder av toget som ikke benyttes av passasjerer. Dette gjelder minst følgende steder:

  • førerrom
  • rom og områder som benyttes av ombordpersonalet (kjøkken, kontor)
  • bagasjeoppbevaringsavlukker
  • områder bak tak- eller veggpanel
  • tekniske rom
  • utstyrsrom nedfelt i gulv

Disse stedene skal være sikret med lås eller annen utrustning. I tillegg skal designet av jernbanevognen redusere faren for brann i disse områdene ved å vurdere:

  • utformingen av vogn og vognutstyr
  • mulighet for opphopning av olje, søppel eller annet brennbart materiale
  • retningslinjer for rengjøring
  • mulighet for misbruk/hærverk

Tiltak skal iverksettes for å hindre at overflatetemperaturer overstiger 60 oC under normale forhold med unntak av i områder for matlaging.

Områder for matlaging

Utstyr skal ikke avgi temperaturer over 60 oC til tilstøtende utstyr. Utstyr til koking, oppvarming av mat m.v. skal være bestandig mot vognbevegelser, væskesøl og andre farer tilknyttet bruk.

Bagasjeoppbevaringssteder i passasjerområder

Bagasje som ligger på hyller over seter i passasjerområder skal være synlig fra undersiden. For dobbeldekkere gjelder spesielle krav som skal sikre tilgjengelighet ved evakuering fra 2. etasje.

Sikt i passasjerområder

God sikt skal opprettholdes i alle passasjerområder. Sikten skal være tilstrekkelig slik at passasjerer og ombordpersonale kan se tilstøtende passasjerområder. Unntatt fra dette kravet er toaletter og sovekupéer eller der passasjerområdet er utstyrt med branndeteksjonsutstyr.

Søppelkasser, askebegre og avfallskonteinere

Slikt utstyr skal være designet slik at en intern brann som oppstår i slikt utstyr ikke sprer seg.

Monitorer og tv-skjermer

Overflaten av slikt utstyr skal møte krav i EN 45545-2 eller være beskyttet av glass.

Tiltak for evakuering og rømming

Nødutganger for passasjerer

Generelle krav

Jernbanevogner med passasjertransport skal være utstyrt med nødutganger for å oppfylle følgende krav:

  • Det skal være minst en nødutgang på hver side av vognen
  • En jernbanevogn som er designet for inntil 40 passasjerer skal ha minst 2 nødutganger. En jernbanevogn som er designet for flere enn 40 passasjerer skal ha ytterligere nødutganger
  • Rom som normalt ikke er i bruk ved vanlig trafikk (toaletter, bagasjerom) har ikke krav om direkte nødutgang.
  • I passasjerområder som normalt er i bruk skal avstand til nødutgang (til utsiden av vognen) ikke overstige 6 m.
  • Alle dører skal tilfredsstille krav til nødutganger og skal være merket med skilt.
Nødutganger for ombordpersonale

Ombordpersonalet skal ha en nødutgang med en min. åpning på 2 m2 med minste indre dimensjon på 40 cm.

Fra førerrom og ut skal minst et av følgende tiltak finnes på hver side:

  • en dør
  • et vindu
  • en luke

Dører fra førerrom til tilstøtende rom skal ikke hindre evakuering eller rømningsveier for passasjerer og annet ombordpersonale.

Hensiktsmessig utstyr for sikker bruk av nødutgang skal være montert (håndløper, stigtrinn).

Dører mellom områder for ombordpersonale og passasjerer skal kunne åpnes fra ombordpersonalesiden uten nøkler.

Nødutgangene skal være merket for ombordpersonale og redningstjeneste med skilt.

Evakueringskrav

Generelt

Jernbanevognens design skal sikre at:

  • I områder som kan bli benyttet som en gjennomgang skal avstand fra passasjerer/ombordpersonale til nærmeste utgangsdør (nødutgang) ikke være lengre enn 16 m.
  • En vei uten hindringer skal være tilgjengelig i full lengde i passasjerområdene i hver enkelt vogn.
  • Hengslede dører i korridorer skal kunne åpnes begge veier og skal i åpen tilstand ikke redusere korridorens bredde med mer enn 10 cm.
  • Alle dører skal kunne åpnes av passasjerer uten hjelp fra ombordpersonale.
  • Alle dører som fører til utsiden av vognen som skal benyttes som nødutganger, skal være utstyrt for evakuering og rømning iht. EN 14752 iht. skilting, merking, nødlys m.m.
Evakuering til nabovogn
  • Gangvei mellom vogner skal tillate evakuering til nabovogn under kjøring.

Rømningskrav

Generelt

For rømning ved brann skal følgende krav til nødutganger være tilfredsstilt:

  • alle nødutganger skal kunne åpnes av passasjerer fra innsiden
  • alle utgangsdører for passasjerer skal tjene som nødutganger ved behov for rømning
  • i åpen stilling skal vær nødutgang ha en hinderfri åpning på minst 70 x 55 cm
  • seter eller annet utstyr for passasjerer (bord, senger) kan være plassert langs evakueringsveien til en nødutgang så lenge de ikke er til hinder for åpning av døren
  • dørlåser for sovekupéer, toaletter og vaskerom skal kunne åpnes av ombordpersonalet i en nødsituasjon
Rømning fra ytterdører

Hvis den nominelle høyden mellom skinnetopp og laveste nivå ved døråpningen er over 1,2 m, skal vognene ha utstyr som forenkler nedstigningen fra vognen. Utstyret skal kunne brukes av passasjerer uten bistand fra ombordpersonalet. Utstyret kan være:

  • bærbar stige
  • fastmontert svingstige
  • bevegelige trinn
  • ramper
  • glidebaner
Rømning fra andre utganger enn dører

Vinduer eller luker for bruk som nødutganger skal kunne åpnes med minst en av følgende metoder:

  • åpning av vindu eller luke
  • fjerning av vindu, luke eller vindusglass
  • knusing av vindusglass
  • utskjæring av vindusglass

Hvis det er behov for spesielt utstyr for å åpne en nødutgang skal utstyret være/ha:

  • lett å finne, selv uten belysning
  • klare og lett observerbare instruksjoner om bruk av utstyret
  • verktøy og instruksjoner skal plasseres slik at de er lett synlige