Ulykkesstatistikk
Hopp til navigering
Hopp til søk
__NUMBEREDHEADINGS__
Registrerte utrykninger til hendelser klassifiseret som "brann i tog" fra og med 2017 (kilde: DSBs database BRIS)
Oppdragstype | Dato | Kommune | Ansvarlig brannvesen | Beskrivelse | Kilde | BRIS-ID |
---|---|---|---|---|---|---|
Brann i tog | 15.08.2022 | Ås | Follo brannvesen IKS | Røykutviklingen fra en konduktørkupé. Ikke sett åpne flammer. Mulig teknisk feil. Kontroll på stedet. Passasjerer gått over i et annet togsett. | tv2.no | |
Brann i tog | 22.07.2022 | Skien | Skien brann- og feievesen | Røykutvikling pga. varmgang i aksling ved Skien jernbanestasjon. Toget hadde ikke passasjerer. Oppdaget av togets konduktør. | Telemarksavisa | 2283933 |
Brann i tog | 06.05.2022 | Bærum | Asker og Bærum brann og redning IKS | Røykutvikling i tog. Toget stanset ved Høvik stasjon der togpersonellet evakuerte alle ut av toget, | dagsavisen.no | 2239227 |
Brann i tog | 28.04.2022 | Drammen | Drammensregionens Brannvesen IKS | Røykutvikling i tog som stod til vedlikehold på Sundland, 20 meter unna en bygning. Brann i det elektriske anlegget i taket. "Det skal ha begynt å brenne i plastikken mellom to vogntog. Brannvesenet og de ansatte fikk raskt god kontroll på situasjonen. | Drammens Tidene | 2234344 |
Brann i tog | 02.04.2022 | Oppdal | Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS | Røykutvikling. | 2220486 | |
Brann i tog | 22.11.2021 | Larvik | Larvik brannvesen | Evakuering etter røykutvikling. | Østlandsposten | 2150044 |
Brann i tog | 29.10.2021 | Nordre Follo | Follo brannvesen IKS | Røykutvikling i tømmertog på vei mot Ski stasjon. | Østlandets Blad | 2135919 |
Brann i tog | 28.10.2021 | Steinkjer | Brannvesenet Midt IKS | Nattoget fra Bodø til Trondheim ble evakuert på Steinkjer stasjon etter røykutvikling i toget. | nrk.no | 2134997 |
Brann i tog | 13.10.2021 | Trondheim | Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS | Røykutvikling, sannsynligvis pga. en sikring som har røket. Toget var ikke i trafikk. | adressa.no | 2125969 |
Brann i tog | 07.10.2021 | Kvinesdal | Brannvesenet Sør IKS | Kontroll av brann/hendelse. Ingen slokkeinnsats. | 2122827 | |
Brann i tog | 02.10.2021 | Sarpsborg | Sarpsborg brann- og feievesen | Røykutvikling fra et godstog på Sarpsborg stasjon. | sa.no | 2119439 |
Brann i tog | 09.07.2021 | Os | Rørosregionen brann og redning | Røykutvikling på et persontog som sto på Os stasjon. | nrk.no | 2070348 |
Brann i tog | 05.06.2021 | Aurland | Aurland brannvesen | Røykutvikling i godstog som inneholdt farlig gods. | 2050538 | |
Brann i tog | 11.05.2021 | Stjørdal | Værnesregionen brann- og redningstjeneste | Røykutvikling på et persontog pga. varmgang i ventilasjon eller klimaanlegg. Evakuering på Skatval stasjon. | adressa.no | 2036963 |
Brann i tog | 07.04.2021 | Hamar | Hedmarken brannvesen | Røykutvikling. | 2017928 | |
Brann i tog | 11.12.2020 | Halden | Halden brannvesen | Brann i en kaffemaskin i et hensatt tog på Halden stasjon. Brannen ble oppdaget av vaskepersonalet. | ha-halden.no | 1955356 |
Brann i tog | 20.09.2020 | Asker | Asker og Bærum brann og redning IKS | Røykutvikling. | 1907732 | |
Brann i tog | 02.09.2020 | Lindesnes | Brannvesenet Sør IKS | Røykutvikling under vognkassen (varmgang i bremser) i passasjertog ved Skrovvatnet i Marnardal. Alle passasjerer ble evakuert og brannen ble deretter slukket. | abcnyheter.no | 1896693 |
Brann i tog | 30.06.2020 | Bodø | Salten Brann IKS | Røyk pga. varmeutvikling i en elektrisk komponent på et lokomotiv parkert i lokomotivstall på Bodø stasjon. | an.no | 1859847 |
Brann i tog | 10.06.2020 | Åmot | Åmot brann og redningsvesen | Varmeutvikling i batteripakke. | 1846627 | |
Brann i tog | 24.05.2020 | Trondheim | Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS | Røykutvikling. | 1836168 | |
Brann i tog | 25.10.2019 | Trondheim | Trøndelag brann- og redningstjeneste IKS | Brann i batteripakke på persontog. | adressa.no | 1727356 |
Brann i tog | 10.07.2019 | Dovre | Lesja og Dovre brannvesen | Brann i godstoglokomotiv med Fokstua stasjon på Dovrefjell. | vigga.no | 1665756 og 1665634 |
Brann i tog | 11.02.2019 | Vefsn | Vefsn brann og redning | Branntilløp i lokomotiv som stod ved Mosjøen stasjon. Brannen ble slokket av lokfører. | an.no | 1584323 |
Brann i tog | 05.09.2018 | Gylandstunnelen | Flekkefjord brannvesen | Passasjer varslet om røyklukt i komfortvognen i persontog mens toget var inne i Gylandstunnelen. Evakuering til nabovogn. Tog kjørte ut av tunnelen. Tog evakuert på Gyland stasjon. Ingen slukkeinnsats var nødvendig. | aftenbladet.no | 1489556 |
Brann i tog | 03.07.2018 | Drammen | Drammensregionens Brannvesen IKS | Brann i et parkert motorvognsett på Sundland. Brannen startet trolig i en batteripakke i én av vognene på togsettet. | dt.no | 1449652 |
Brann i tog | 29.05.2018 | Oslo | Oslo brann- og redningsetat | Eksplosjon i spenningsregulatoren i godstoglokomotiv. Toget stod ved innkjørhovedsignal B202 OSL i Brynsbakken, på vei fa Alnabru til Drammen. Det var satt sammen av lokomotiv El 14.2188 og fire tomme, lukkede bilvogner. Eksplosjonen fikk oljen i spenningsregulatoren til å forstøve, og gnister satte så fyr på den forstøvede oljen. Dette utløste en eksplosiv brann der ulike komponenter i maskinrommet i lokomotivet tok fyr. | SHT-rapport 2019-03 | 1425683 |
Brann i tog | 18.05.2018 | Nordre Follo | Follo brannvesen IKS | Oljelekkasje under tog som det gikk varmgang i. Brannen, som var av et mindre omfang, ble raskt slukket. De få som var om bord ble raskt evakuert. | moss-avis.no | 1414823 |
Brann i tog | 18.04.2018 | Aurland | Aurland brannvesen | Røykutvikling i lokomotivet på et godstog i Gravhalstunnelen på Myrdal. Lokføreren stanset toget 100 meter inn i den 5.311 meter lange Gravhalstunnelen før Myrdal stasjon, og evakuerte seg selv da røykutviklingen oppsto. Etterhvert ble strømmen koblet fra, og da avtok røykutviklingen. Deretter ble toget dratt ut av tunnelen. Brannvesenet avbrøt utrykkingen etter at Bane NOR opplyste om at situasjonen var under kontroll. | ba.no | 1397916 |
Brann i tog | 31.01.2018 | Oslo | Oslo brann- og redningsetat | Røykutvikling pga. problemer i en trafo på flytoget på Nationaltheatret. | nrk.no | 1355770 |
Brann i tog | 24.01.2018 | Voss | Voss brannvern | Brann i godstoglokomotiv (El14) på Voss stasjon | avisa-hordaland.no | 1352064 |
Brann i tog | 29.09.2017 | Levanger | Levanger kommune brann og redning | Røykutvikling i et godstog i området Rokne forårsaket av en bremsevæskelekkasje. | innherred.no | 1292390 |
Brann i tog | 04.08.2017 | Oslo | Oslo brann- og redningsetat | Røykutvikling. Elektrisk årsak. | 1262985 | |
Brann i tog | 14.07.2017 | Oslo | Oslo brann- og redningsetat | Røykutvikling utvendig. | 1254025 | |
Brann i tog | 18.04.2017 | Lier | Drammensregionens Brannvesen IKS | Tomt lokaltog (type 69) fra Drammen som fikk røykutvikling på bremsene på Brakerøya. Det var lokføreren som oppdaget dette, og han fikk stoppet på Lier stasjon. | dt.no | 1212909 |
Branner i persontog i Norge fra og med 2001
Dato | Sted | Beskrivelse | Konsekvens | Evakuering i spor | Kilde |
---|---|---|---|---|---|
2001.06.21 | Fetsund stasjon | Brann i lokomotiv El.16.2209 i persontog 1053 | Omfattende skader på lokomotiv | Nei | På sporet 107, september 2001 |
2002.05.05 | Ringebu stasjon | Brann i håndtørrer på toalett i AB7 24719 i tog 42 like før Ringebu. Brannen ble slukket av togpersonalet. | Toalettet fikk omfattende skader. To personer ble sendt til legevakt pga. mulig røykskade. | Nei | På sporet 110, juni 2002 |
2002.08.06 | Hovin stasjon | Varmgang i hjullager på tog 73.11 i tog 46 ved Hovin. Brannen ble slukket av togpersonalet. | Ingen personskader | Nei | SHT-rapport 2004-12 |
2002.12.14 | Skotbu hlp. | Tilløp til brann i bakre inngangsparti i BM 69.041 i tog 176. Slukket av togpersonalet. | Ingen personskader | Nei | På sporet 113, mars 2003 |
2003.05.25 | Ganddal-Stavanger | Lokfører observerte røyk fra ventilasjonsanlegg i førerrommet. Passasjerer evakuert til bakerste vogn mens toget kjører til Stavanger. | Lokfører sendt til legevakt pga. mulig røykskade | Nei | SHT-rapport 2004-01 |
2003.06.29 | Skogn stasjon | Brann i persontog 446 i disel-elektrisk motorvogn type 92 mellom Levanger og Skogn. Togpersonalet bestemte seg for å kjøre toget til Skogn for evakuering ved plattform. 90 passasjerer ble evakuert. Brannen slukket av togpersonale ved plattform. | Ingen | Nei | SHT-rapport 2003-02 |
2003.08.20 | Leirsund | En av CargoNets lokførere observerer røyk fra hjulet til et møtende flytog. Lokomotivfører varslet togleder som stilte signalene i rødt på Lillestrøm stasjon slik at toget kunne evakueres ved plattform. Ombordpersonalet i flytoget var uvitende om røykutviklingen før toget ble stanset. Årsaken til røykutviklingen var en bolt som hadde brukket og medført varmgang i et lager. | Ingen personskader | Nei | SHT-rapport 2004-13 |
2004.02.17 | Nelaug stasjon | Tyvbremsing og varmgang i nattog 705 på Sørlandsbanen. Brannen ble slukket av togperonalet | Ingen personskader | Nei | På sporet 118, juni 2004 |
2005.01.22 | Soknedal | Tyvbremsing på sovevogn WL5.4598 i tog 405 pga. at snø og is slo borti avstengningshåndtaket og la dette i en midtstilling mellom åpen og avstengt brems. Personalet oppdaget at det hadde begynt å brenne i bremsestøv og fett på den ene av boggiene i sovevognen. Dette medførte røykutvikling og evakuering av passasjerene. Ombordpersonalet slukket brannen med brannslukningsapparater. | Ingen personskader | Ja | SHT-rapport 2005-04 |
2007.03.14 | Voss stasjon | Brann i tog 1803 i motorvogn BM 69.650 i togets varme- og ventilasjonsanlegg. Toget ble evakuert ved plattform. | Ingen personskader | Nei | På sporet 131, mai 2007 |
2008.04,12 | Ski stasjon | Brann i motorvogn BM 69.037 i utgangsvestibylen nærmest førerrom. Brannvesenet tilkalt for slukking. | Vognene fikk omfattende skader | Nei | På sporet 139, 2008 |
2008.07.27 | Stjørdal | Brann i persontog 449 i disel-elektrisk motorvogn type 92 nord for Stjørdal stasjon. Brannen startet høyst sannsynlig i koblingsboksen for generatoren. Toget stoppet nær vei der det var enkel tilkomst for brannvesenet. | Ingen personskader | 69 passasjerer evakuert | SHT-rapport 2009-06 |
2008.11.26 | Hauketo stasjon | Røykutvikling i togsett 73.43. | Ingen personskader | Nei | På sporet 138, april 2009 |
2009.06.07 | Nationaltheatret stasjon | Brann i persontog 3744 i tomt flytog. Brannen skjedde i elektronisk utrustning tilknyttet informasjonsskjerm over bagasjesøyle. | Store brannskader i toppen av bagasjesøylen. Røykskader i sitteavdelingene i vognen. | Nei | SHT-rapport 2010-02 |
2010.09.09 | Valeseter | Brann i persontog 2575 i diselmotorvogn type Y-1 på Bratsbergbanen. Brannen oppsto sannsynligvis som følge av oljelekkasje i oljerøret til turboladeren. | Betydelige materielle skader. Ingen personskader. | 19 personer evakuert | SHT-rapport 2011-06 |
2011.01.31 | Stjørdal stasjon | Det oppsto varmgang i lager i en BM92 motorvogn før Stjørdal. Støv, fett og sot i boggien tok fyr. Tog stoppet ved plattform. | Små materielle skader. Ingen personskader | Nei | På sporet 146, mars 2011 |
2011.05.15 | Mosjøen stasjon | Brann i disellokomotiv 4.653 i tog 476, sørgående nattog. Brannen oppsto i elektrisk utstyr. Brannen ble slukket ved plattform. | Ingen personskader. | Nei | |
2011.06.16 | Hallingskeid stasjon | Ekspresstog 62 kjørte inn på Hallingskeid stasjon hvor østre snøoverbygg stod i brann. Føreren av toget foretok nødbrems, og det ble iverksatt evakuering av passasjerene umiddelbart. Det ble ingen personskader i hendelsen, men hele toget samt store deler av infrastrukturen på stedet ble ødelagt av brannen. Det tok rundt 6 timer før brannvesenet fikk fraktet opp brannbil og slukkevann fra Voss. Det er ikke funnet en entydig og direkte påviselig brannårsak i SHT sin undersøkelse av brannen. Den største brannrisikoen i snøoverbygg kommer fra varme arbeider, elektrisk anlegg eller glødende partikler fra tog. | Ingen personskader | Nei | 2012-05 |
2011.10.22 | Bjørgsæter, Gjøvikbanen | Røykutvikling både i førerommet, og fra et teknisk skap lenger bak i vogna. Dette var det andre tilfellet med liknende røykutvikling for det aktuelle settet innenfor en periode på åtte dager. Denne typen motorvognsett (type 69) er bygget i perioden 1970-1993. | Ingen personskader | Nei | [2012-07] |
2012.10.07 | Gardermoen stasjon | Det var problemer med høyspenningskretsen og en nettstrømretter på togsettet. Ved et nytt forsøk på innkobling av høyspenningsbryteren, smalt det kraftig i togsettet. Litt etter første varsel om brann meldte flytogføreren til togledersentralen at brannen var slukket av togsettets eget brannslukningssystem. Noe senere meldte flytogfører til togleder at det igjen var brann i toget. Brannen hadde ligget og ulmet, for så å blusse opp igjen. | Ingen personskader | Nei | [[1]] |
2014.10.20 | Arna stasjon | Brann i tog 654 ble oppdaget toget fra Bergen kom ut av Ulriken tunnel i Arna. NSB-personalet på stasjonen slukket brannen selv, mens Jernbaneverket varslet brannvesenet. Brannen var slukket da brannmannskapene ankom Arna stasjon. Årsaken til brannen var en feil på bremsene som skapte varme under toget og utviklet røyk. | Ingen personskader | Nei | Hendelseslogg JBV |
Branner i godstog i Norge fra og med 2001
Dato | Sted | Beskrivelse | Konsekvens | Evakuering i spor | Kilde |
---|---|---|---|---|---|
2002.05.08 | Ronglan-Åsen | Brann i lokomotiv Di.8.709 i Gt 5792 operert av CargoNet. | Toget stoppet ved en rettstrekning der veien går parallelt med jernbanen. Lokfører slukket brannen selv. Toget kunne kjøre videre vha. det andre lokomotivet. | Nei | På sporet 110, juni 2002 |
2002.08.09 | Nationaltheatret stasjon | Det oppstod en eksplosjon i spenningsregulatoren i lokomotiv El14.2180 i Gt 5807 i Oslotunnelen, 100 m før Nationaltheatret stasjon i retning Drammen. | Skader på spenningsregulatoren som er plassert i maskinrommet. Flere ekspansjonsluker i lokomotivet ble blåst opp pga. lufttrykket som oppstod. Et metallstykke med diameter på ca. 400 mm ble blåst ut av lokket til spenningsregulatoren. Det oppstod en mindre oljelekkasje fra loket. | Nei | SHT-rapport 2004-05 |
2004.09.21 | Askertunnelen | Brann i maskinrommet på lokomotiv i Gt 5809. Lokomotivet mister trekkraft og stanser 50 m inne i tunnelen. Togleder ble kontaktet som igjen kontaktet brannvesenet. Brannvesenet tok kontakt med lokfører som opplyste at toget var lastet med farlig gods og tilhørende fareklasser. Gående på vei ut av tunnelen stoppet lokfører togekspeditøren som var på vei inn for å hjelpe. | Røykdykkere rykket inn og slukket brannen ca. 15 min. etter varsling. Toget ble observert i 3 timer pga. lasten før det ble trukket ut. Det oppstod oljelekkasje på lokomotivet. | Ja | SHT-rapport 2005-03 |
2006.03.07 | Steinsrud | Eksplosjon i maskinrom til lokomotiv type El14 i Gt 5722. | Vinduer i begge maskinromdørene ble blåst ut og traff frontruter i førerrommene. Lokomotivfører stoppet umiddelbart toget og sikret det med håndbrems. Lokfører kontollerte at det ikke hadde oppstått noen påfølgende brann | Nei | SHT-rapport 2006-07 |
2006.05.16 | Bekkelaget | Brann i lokomotiv El16.2210 i Gt 4957 ved Bekkelaget stasjon på Østfoldbanen. | Brannen utviklet mye røyk, noe som medførte at all trafikk både på jernbane og E18 ble stanset forbi brannstedet. | Nei | SHT-rapport 2007-06 |
2006.06.22 | Kornsjø | Brann i lokomotiv El16 i Gt 41982. Underveis hadde lokfører fått 3 advarsler i panelet om overtemperatur i strømrettertrafo. Ved tredje melding med forsøk fra lokfører om å tilbakestille feilen ved å legge inn høyspentbryteren oppdaget lokfører røyk fra ventilatortårnet. Lokfører koblet ned lokomotivet, sikret toget med bremser, varslet togleder og evakuerte toget. | Brannvesenet rykket ut fra Halden. Pga. vanskelig tilgang til ulykkesstedet tok slukningsarbeidet lang tid. | Ja | SHT-rapport 2007-05 |
2006.09.01 | Lundamo stasjon | Brann i en lastet tømmervogn like sør for Lundamo stasjon. Strømmen måtte kobles ut i forbindelse med slukkingen | Nei | På sporet 129, desember 2006 | |
2010.05.22 | Strømmen stasjon | Brann i lokomotivet i Gt 5708 på Strømmen stasjon. | Brannvesenet tilkalt for slukking. Stasjonen ble stengt mens slukkingen pågikk. | Nei | På sporet 144, september 2010 |
2010.08.29 | Lillehammer | Brann i lokomotiv El16.2209 i godstog ved Lillehammer | Brannen ble slukket av brannvesenet. | Nei | På sporet 145, desember 2010 |
2011.04.04 | Asper | Brann i det bakre lokomotivet i flydrivstofftoget ved Asper stasjon på Hovedbanen. Toget var på vei til Oslo lufthavn, Gardermoen med 16 fullastede tankvogner med flydrivstoff. | Tankvognene ble koblet fra det brennende lokomotivet og trukket videre av lokomotivet foran i toget. Brannvesenet fra Jessheim ble tilkalt og brannen ble slukket. Strekningen ble åpnet for trafikk etter 2-3 timer. | Nei | SHT-rapport 2012-03 |
2018.05.29 | Brynsbakken | Tirsdag 29. mai 2018 kl. 09.02 oppstod en eksplosjon i spenningsregulatoren i lokomotivet til CargoNet AS sitt godstog 5301 ved Oslo S. Toget stod ved innkøyhovedsignal B202 OSL i Brynsbakken, på veg fa Alnabru til Drammen. Det var satt sammen av lokomotiv El 14.2188 og fire tomme, lukkede bilvogner. Eksplosjonen fikk oljen i spenningsregulatoren til å forstøve, og gnister satte så fyr på den forstøvede oljen. Dette utløste en eksplosiv brann der ulike komponenter i maskinrommet i lokomotivet tok fyr. | Toget var lett tilgjengelig på åpen linje, og Oslo brann- og redningsetat kom raskt til stedet og fikk slukket brannen. | Nei | SHT-rapport 2019-03 |
Branner i og ved tunnelutrustning i Norge fra og med 2008
Dato | Sted | Beskrivelse | Konsekvens | Kilde |
---|---|---|---|---|
2008-02-25 | Skøyen | Brann i sikringsanlegg på Skøyen. | Full stans i togtrafikken mellom Oslo S og Skøyen (Oslo-tunnelen) fra kl.11:05 og i ca 10 timer | Synergi |
2009-12-29 | Askertunnelen | Brann i PE-skum som følge av feil/ lysbue i kabeltilkobling til KL-bryter. Omfattende skader på KL-anlegget, i tillegg brant to dvergsignal med styringsbokser. Feiltetting for å gjøre hovedsporene kjørbare pågikk i fire dager. | Sporsløyfene i tunnelen var ute av drift i flere måneder | |
2012-12-16 | Oslo-tunnelen | 05:42: Jordfeil på hele stasjonen ved Nationaltheateret som medfører full stans i trafikken mellom Nationaltheateret og Oslo S. 10:49 meldes det om brann- og røykutvikling på Nationaltheateret, og at togtrafikken er stengt mellom Oslo S. og Skøyen. Kl. 12:25 er brannstedet funnet, og brannvesenet er på plass, men mye røyk gjør at tunnelen må tømmes for røyk før fagpersonale kan anslå skadeomfanget. Kl. 15:45 er nødutgangene fulle av røyk, og flere feil som er funnet i tunnelen gjør at togtrafikken stenges til åpning tidligst formiddagen dagen etter som er en mandag | Forsinkelse (total) i togtrafikken - Strekning stengt > 6 t med store konsekvenser | Synergi og intern granskningsrapport Bane NOR. |
2015-08-07 | Store Skiple | Brann i isolasjonsmatte i Skiple-tunnelen som fører til bryterfall på strekningen Dale-Mjølfjell, belegg i alle sporavsnitt på Reimegrend stasjon og veksel ute av kontroll. | Strekningen Urdland-Reimegrend stengt i ca 5,5 time fra 09:20-14:50 | Synergi |
2017-06-10 | Trengereid tunnel | Brannen ble meldt kl.06:24 av lokfører i tog 605 til togleder ved at fører tar nødanrop og varsler om brann. Toget stanser med lokomotivet inne i tunnelen. Leder for kobling tar strømmen, men kobler denne inn igjen etter avtale med fører slik at han får rygget toget inn til Trengereid stasjon. Toget blir stående i veksel 2 på Trengereid stasjon. Evakuering av passasjerene gjennomføres uten problemer. Nødetatene varsles ved 110 sentralen kl.06:29. Kl.09:00 er brannen slukket, og tunnelen frigis fra brannvesenet til Bane NOR. Årsak til brannen er uklar: Kort avstand mellom PE-skum og kontaktledningsanlegg kan har ført til at krypstrømmer over PE-skum til jord, eller det kan ha oppstått feil på isolator og dersom det da videre er svakheter ved jordlinene kan dette ha medført brann. | Forsinkelser og følgeforsinkelser etter brannen | Intern granskningsrapport Bane NOR. |
2018-04-29 | Ulrikentunnelen | Brann i trafo i det nye løpet gjennom Ulriken tunnel. Togtrafikken i eksisterende tunnel ble stoppet og det ble gjort strømløst i forbindelse med innsats fra Bergen brannvesen. Det var 3 personer i tunnelen da brannen oppstod, på et tidspunkt var det én som ikke var gjort rede for. | Strøm tilbake etter en drøy time etter at brannen oppstod, og ytterligere en halvtime senere var brannen slukket og strekningen åpnet for trafikk, men med forsinkelser. | Synergi |
2019-02-05 | Lieråsen tunnel | Kort tid etter at tog 1654 kjørte inn i Lieråsen tunnel i Oslo-Drammen sporet mot Drammen, registrerte fører noe som så ut til å være en brann i taket ved en utligger i venstre hovedspor (ca. 150 meter inn i Drammen-Oslo sporet), og meldte fra til Togledersentral (TSS) Oslo Kl. 19.12.50 05.02.2019. Tog 1659 var inne i tunnelen i Drammen – Oslo sporet mot Asker, men ble stoppet og snudd etter beskjed fra TSS Drammen. Elkraftsentralen Drammen og Oslo frakoblet KL-anlegget fra Asker til Brakerøya. Brannvesenet ble kontaktet og rykket ut fra både Asker- og Drammensiden. Brannvesenet rykket inn i tunnelen med ARGO da KL-vakt fra Alnabru hadde jordet på Asker-siden, og brannvesenet i Drammen hadde jordet på Lier-siden. Brannvesenet fra Asker melder brannen slukket, og overlater hendelsesstedet til KL-vakta. Det ble da konstatert at det var en vannsikringsplate som hadde forårsaket hendelsen og at det ikke var noen utligger innblandet. KL-vakta kjørte inn i tunnelen fra Askersiden med LM og rydder opp etter brannen, kontrollerte KL-anlegget og kjørte ut igjen. Klokken 22.53.53 ble Lieråsen tunnel åpnet for trafikk. Årsaken til hendelsen var at en vannsikringsplate løsnet og falt ned, sannsynligvis hadde festene røket på grunn av slitasje. Det er ikke spesifikke generiske arbeidsrutiner for kontroll og vedlikehold av vannsikringsplater m/oppheng. Videre er det sannsynlig at det har blitt et overslag/lysbue mellom vannsikringsplate og KL-anlegg, som har ført til varmeutveksling og det som tilsynelatende så ut som en brann. Glassfiberplaten er ikke særlig strømledende i seg selv, men har vært full av skitt og vann. Strømmen har ikke vært stor nok til at vernet på KL-anlegget har slått ut. Kortslutningen har ikke vært stor nok til å utløse vernet i omformerstasjonen. | Materielle skader (sprøytebetong ved innfesting for oppheng, brakett som holdt platen oppe og vannsikringsplaten i glassfiber). Trafikale konsekvenser: Stengt strekning fra kl.19-23. Dette medførte trafikale forsinkelser og instillinger. | Intern granskningsrapport Bane NOR. |
2019-07-18 | Ulriken tunnel | Brann som følge av varmeutvikling og kortslutning i kontaktledning fikk vannsikringen til å antenne. 18. juli kl. 06:26 melder TxP Arna til togleder Bergen om brann i østre ende av Ulriken tunnelen. Lokaltog 2614 har 3 minutter tidligere forlatt Bergen stasjon og befinner seg trolig i enden av tunnelen på Bergen siden. Togleder ber 2614 om å returnere og gir fører tillatelse til å passere blokksignal i stopp i linjehastighet. Kl.07:14 starter brannvesenet arbeidet med å jorde kontaktledning og slukke brannen. Under slukkearbeidet oppsto det lysbue som skapte usikkerhet rundt om det var strøm på kabler i tunnelen. Lysbuen skyldtes 230V lavspenning forsyningskabel til 1000V trafo for GSM-R. Kl.07:47 melder brannvesenet at brannen er slukket og det er ikke mer de kan gjøre på stedet. Omtrent 07:55 frigis skadestedet av politiet og feilretting av personell fra Spordrift og Bane NOR starter. | Det ble totalt 59 innstillinger som følge av hendelse, i tillegg ble en person utsatt for røyk og sendt til medisinsk undersøkelse. | Intern granskningsrapport Bane NOR. |
Branner i ras- og snøoverbygg i Norge fra og med 2010
Dato | Sted | Beskrivelse | Konsekvens | Kilde |
---|---|---|---|---|
2011-6-16 | Hallingskeid | Ekspresstog 62 kjørte inn på Hallingskeid stasjon hvor østre snøoverbygg stod i brann. Føreren av toget foretok nødbrems, og det ble iverksatt evakuering av passasjerene umiddelbart. Det tok rundt 6 timer før brannvesenet fikk fraktet opp brannbil og slukkevann fra Voss. Det er ikke funnet en entydig og direkte påviselig brannårsak i SHT sin undersøkelse av brannen. Den største brannrisikoen i snøoverbygg kommer fra varme arbeider, elektrisk anlegg eller glødende partikler fra tog. | Det ble ingen personskader i hendelsen, men hele toget samt store deler av infrastrukturen på stedet ble ødelagt av brannen. | SHT-rapport 2012-05 |
2018-8-8 | Tjuvoverbygget, Ofotbanen | Klokken 10:57 onsdag 08.08.2018 får togleder Narvik telefon fra politiet om røykutvikling fra Tjuvoverbygget (snøoverbygg vest for Bjørnfjell). Brannen ble oppdaget av fotturister som var på tur i området. Det blir etter noen få undersøkelser fra togleder bekreftet at det er Tjuvoverbygget ved km. 39.132 på Ofotbanen som brenner. Redningspersonell fra Ofoten Interkommunale Brannvesen bekrefter kort tid etter sin ankomst på stedet at bygget er overtent og innsats rettes mot skadebegrensning. | Hendelsen førte ikke til personskader. Snøoverbygget brant ned og førte til store ødeleggelser på spor. Total kostnad er stipulert til ca. 70 mill. NOK, som inkluderer opprydding, gjenoppbygging av infrastruktur, midlertidig løsning for snøskjerming og sikkerhetstiltak samt bygging av nytt snøoverbygg. I tillegg var det noe utstyr i snøoverbygget som brant, og en hytte tilhørende privatperson. For miljøet er det vurdert ingen forurensing til grunn eller vann med bakgrunn i prøver. | SHT-rapport 2019-06 |
Brann- og røykutvikling i norske tog i perioden 1976 - 1992 (kilde: Sikkerhetsveiledning for jernbanetunneler, rapportnr. 92-3540)
Årstall | Røykutvikling | Branntilløp | Brann | Type materiell | Beskrivelse |
---|---|---|---|---|---|
76 | x | x | Personvogn | Røyk og branntilløp i vogn. Oppstått i isolasjon for el.ledninger mellom gnistplaten og gulvet. Brann forsøkt slokket med togets apparater og 4 apparater fra Drammen stasjon Brannvesen tilkalt | |
76 | x | BM 68 | Brann i motorvogn | ||
76 | x | Godsvogn | Brann i vogn full av varer. Mulig årsak selvantennelse. | ||
77 | x | BM 86 | Brann i motorvogn pga varmgang i hydraulisk kopling. | ||
77 | x | BM 65 | Brann i gulvet i førerrom. Årsak: Gnister fra bremseklosser. | ||
78 | x | Godsvogn | Vogn totalskadet av brann. | ||
78 | x | x | BM 68 | Røykutvikling pga. brann i ventilasjonskanal. Årsak: Lagerhavari på motor. | |
78 | x | BM 86 | Brann i motorvogn. Årsak: Opptining av varmeanlegg. | ||
79 | x | Godsvogn | Brann i vogn lastet med halm. Kjøreledning avbrent | ||
80 | x | Godsvogn | Vogn med maling brant opp. | ||
80 | x | Godsvogn | Brann i vogn med halm. Årsak: Selvantennelse/gnister fra KL. | ||
81 | x | BM 69 | Brann i skap | ||
82 | x | BM 69 | Brann i ventilator for kupevarmer. Brann oppstod i utvendig trykknapp for døråpning. | ||
82 | x | Personvogn | Brann i sovevogn. Brann påsatt og brannstifter trakk i nødbremsen. | ||
82 | x | El 8 | Brann i lok. Årsak: Krypestrømmer i klammer over strømskinner til motor har antent klammeret som førte til at gjødende partikler falt ned på treplanker i gulvet og antente dette. | ||
82 | x | Personvogn | Røykutvikling pga. overopphetning av varmebatteri pga. feil med kontaktene. | ||
82 | x | Godsvogn | Brann i katalyovn. Ovnene ble overtent og det tok fyr i gulv og vegger. | ||
82 | x | Personvogn | Brann i prøvevogn | ||
82 | x | Godsvogn | Brann i varmeovn. Katalytovnen veltet. | ||
82 | x | El 11 | Brann i motor. | ||
82 | x | El 17 | Brann i lok. | ||
82 | x | x | BM 65 | Røyk fra luftekanalene for motorene på taket. Varmkjørt opphengslager. | |
82 | x | Personvogn | Branntillløp under taket. | ||
83 | x | El 17 | Brann i lok. | ||
83 | x | Godsvogn | Brann i vogn. Årsak: Tyvbremsning og gnister fra bremseklosser antente gulvet. | ||
84 | x | Personvogn | Røykutvikling i kjøkkenavdeling. | ||
84 | x | Godsvogn | Brann i gulvet. Overskredet lasteprofil. Årsak: Overslag fra kontaktledning til lastetraktor. | ||
84 | x | El 17 | Brann i lok. | ||
84 | x | El 17 | Brann i lok, brann i sugekretsreaktorspole. | ||
85 | x | Godsvogn | Brann i vogn. Gnister fra hjul etter varmgang antent trevirket over hjulet. | ||
86 | x | BM 69 | Brann. Årsak: Påsatt. | ||
86 | x | BM 69 | Brann pga. overslag/jordslutning mellom motorkablene. | ||
86 | x | x | BM 69 | Branntilløp/røykutvikling. Årsak: Bremsekloss hadde ligget på. | |
86 | x | BM 69 | Brannutvikling. Årsak: Bremsen ikke helt utløst. | ||
86 | x | BM 69 | Brann i bremsebelegg. Årsak: Tyvbremsing. | ||
86 | x | BM 69 | Brann i tog på Skøyen stasjon. | ||
86 | x | x | BM 69 | Brann og røykutvikling i taket innvendig i tog. Årsak: Mulig feil ved el.anlegget. | |
86 | x | x | BM 69 | Eksplosjon og sterk røykutvikling i strømretter. Årsak: Feil med el.anlegg. | |
86 | x | Godsvogn | Brann i tom godsvogn. | ||
86 | x | BM 69 | Branntilløp. Årsak: Overslag i togsettet. | ||
86 | x | BM 69 | Brann i togsett. Motorvogn delvis utbrent. | ||
86 | x | Godsvogn | Brann i tømmervogn. Årsak: Utilsiktet bremsing. | ||
87 | x | El 11 | Brann i motor i lok. | ||
87 | x | Di 3 | Brann i lok. | ||
87 | x | BM 69 | Brann i motorvogn. Årsak: Tyvbremsing. | ||
87 | x | BM 69 | Brann i motoromkpler i motorvogn. | ||
87 | x | El 13 | Brann i boggi. Årsak: Tyvbremsning. | ||
87 | x | Personvogn | Bremskosser ble liggende på med følgende varmgang og brann i boggiene. Liten skade. | ||
88 | x | BM 69 | Røykutvikling i taket på motorvogn. Brannen slokket med håndslokk.app. | ||
88 | x | BM 65 | Brann i bryterrom. Stor skade. | ||
88 | x | El 13 | Brann i lok. Toget mistet bremsene. Dette medførte at stålplate i gulvet ble rødglødende og påfølgende brann. | ||
88 | x | El 17 | Brann i hjelpestrømretter. Loket skumlagt. | ||
88 | x | Godsvogn | Vogn med kabeltromler i full fyr. Kjøreledning revet ned. | ||
89 | x | Personvogn | Brann under varming av togsett | ||
89 | x | El 16 | Brann i drivmotor. Årska: Teknisk feil i motor. | ||
89 | x | Personvogn | Brann i gulv og vegg. | ||
89 | x | BM 69 | Gjenstander i sporet slo opp under motorvognsettet. Gnister og flammer slo ut fra togsiden. Hovedtransformator skadet og lem over oljepåfylling til trans. Ble sprengt opp slik at olje sprutet inn i kupeen. | ||
90 | x | Godsvogn | Brann i godsvogn lastet med halm. Årsak: Presenning hadde løsnet og kommet i kontakt med kjøreledningen. | ||
90 | x | Personvogn | Branntilløp i sovevogn. Årsak: Brannhemmende plate bak elektrisk varmeovn hadde blitt fjernet. | ||
90 | x | Personvogn | Røykutvikling. Årsak: Overopphetning av ventilasjonsmotor. | ||
91 | x | Personvogn | Mindre branntilløp i restaurantvogn. | ||
91 | x | Di 5 | Brann i hydraulisk veksel. | ||
91 | x | El 15 | Brann i omformer. Årsak: Uregelmessigheter ved vedlikehold. | ||
91 | x | BM 67 | Brann i motorvogn. Varmeutvikling så sterk at lagerboks sprakk. Årsak: Varmgang i aksellager. | ||
91 | x | Personvogn | Branntilløp i el.skap. | ||
91 | x | Godsvogn | Brann i vogn lastet med ammoniumnitrat. Brann i vognens treverk. Årsak: Tyvbremsing. | ||
91 | x | Godsvogn | Brann i vogn lastet med isolasjonmatter. Kjøreledning brant ned. Årsak: Gnister hadde ligget og ulmet i mattene pga. produksjonsfeil. | ||
91 | x | BM 69 | Brann i hensatt motorvognsett. Årsak: En elektrisk kabel i strømretteren hadde ligge og gnisset slik at isolasjonen ble ødelagt. | ||
91 | x | Personvogn | Branntilløp. Årsak: Tyvbremsing pga. feil ved styreventil førte til at hjul og boggi ble rødglødende. | ||
91 | x | BM 69 | Voldsom røykutvikling. Årsak: Overoppheting av belg mellom varmebatteri og ventilator. | ||
92 | x | BM 69 | Branntilløp. Årsak: Lysbue, forårsaket av dårlig/løst kontaktpunk i motorromkopleren. | ||
92 | x | BM 69 | Røykutviklings. Årsak: Feilmontert ventilasjonsvifte. | ||
92 | x | El 10 | Brann i robeltralle. Årsak: Girkassa på robeltralla var innkoplet. | ||
92 | x | BM 68 | Brann i motorvogn. Årsak: Elektrisk feil. | ||
92 | x | Personvogn | Brann i el.anlegg i spisevogn. | ||
92 | x | Personvogn | Brann i toalettrommet. Årsak: Påsatt. | ||
92 | x | El 15 | Brann i lok. | ||
92 | x | Godsvogn | Brann i bil lastet på vogn. Årsak: Bilens antenne i berøring med kjøreledningen. | ||
92 | x | BM 68 | Røykutvikling i motorvognsett. Årsak: Manglende gnistplate over hjul. | ||
92 | x | BM 68 | Branntilløp i ventilasjonsvifte. |