Sporets sidemotstand

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Sideversjon per 18. feb. 2015 kl. 12:48 av Saramam (diskusjon | bidrag) (Ny side: _NUMBERHEADING_ ==Innledning== For å unngå at sporet knekker ut ved store trykkspenninger i skinnene, må vi ha tilstrekkelig sidestabilitet i sporet. En rekke faktorer er med på å b...)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

_NUMBERHEADING_

Innledning

For å unngå at sporet knekker ut ved store trykkspenninger i skinnene, må vi ha tilstrekkelig sidestabilitet i sporet. En rekke faktorer er med på å bestemme hvor stabilt sporet er mot sideveis forskyvning. De viktigste er

  • ballastprofil
  • ballastkvalitet
  • ballastens komprimeringsgrad
  • svilletype
  • befestigelsestype
  • skinneprofil

Sportekniske krav til et helsveist spor er gitt i [JD 530].

Faktorer som påvirker sidestabiliteten

Sporets stabilitet mot sideveis utknekking er avhengig av

  • sporets sideforskyvningsmotstand
  • sporets vridningsmotstand

Sideforskyvningsmotstand

Sideforskyvningsmotstanden kan defineres som den motstand en sville møter når den beveger seg eller prøver å bevege seg sideveis. Den totale sideforskyvningsmotstand kan vi dele opp i 3 komponenter:

Fb = motstand fra svillebunn
Fs = motstand fra svillesider/svillemellomrom
Fe= motstand fra ballastskulder/svilleender

Ligning 6.1

Vi kan regne med følgende bidrag fra de 3 komponentene til den totale sideforskyvningsmotstanden:

mer greier

Praktiske forsøk har vist at sideforskyvningsmotstanden er avhengig av veien svillene forflytter seg (figur 6.1).

For nylig pakket spor antar forskyvningsmotstanden en konstant verdi etter noen få millimeter forskyvningsvei. For et konsolidert spor når forskyvningsmotstanden en maksverdi (FP) før den avtar til en konstant verdi (FL). Praktiske forsøk har vist at maksverdien for konsolidert spor opptrer ved en sideforskyvning på 5 mm eller mindre, mens forskyvningsmotstanden når en konstant verdi etter 100 - 150 mm forskyvningsvei.

Følgende faktorer har innflytelse på motstanden som sporet møter ved sideforskyvning:

  • ballastprofil
  • ballastkvalitet
  • ballastens konsolideringsgrad
  • svilletype
  • svilleavstand