Sporets sidemotstand
_NUMBERHEADING_
Innledning
For å unngå at sporet knekker ut ved store trykkspenninger i skinnene, må vi ha tilstrekkelig sidestabilitet i sporet. En rekke faktorer er med på å bestemme hvor stabilt sporet er mot sideveis forskyvning. De viktigste er
- ballastprofil
- ballastkvalitet
- ballastens komprimeringsgrad
- svilletype
- befestigelsestype
- skinneprofil
Sportekniske krav til et helsveist spor er gitt i [JD 530].
Faktorer som påvirker sidestabiliteten
Sporets stabilitet mot sideveis utknekking er avhengig av
- sporets sideforskyvningsmotstand
- sporets vridningsmotstand
Sideforskyvningsmotstand
Sideforskyvningsmotstanden kan defineres som den motstand en sville møter når den beveger seg eller prøver å bevege seg sideveis. Den totale sideforskyvningsmotstand kan vi dele opp i 3 komponenter:
Fb = motstand fra svillebunn |
Fs = motstand fra svillesider/svillemellomrom |
Fe= motstand fra ballastskulder/svilleender |
Ligning 6.1
Vi kan regne med følgende bidrag fra de 3 komponentene til den totale sideforskyvningsmotstanden:
mer greier
Praktiske forsøk har vist at sideforskyvningsmotstanden er avhengig av veien svillene forflytter seg (figur 6.1).
For nylig pakket spor antar forskyvningsmotstanden en konstant verdi etter noen få millimeter forskyvningsvei. For et konsolidert spor når forskyvningsmotstanden en maksverdi (FP) før den avtar til en konstant verdi (FL). Praktiske forsøk har vist at maksverdien for konsolidert spor opptrer ved en sideforskyvning på 5 mm eller mindre, mens forskyvningsmotstanden når en konstant verdi etter 100 - 150 mm forskyvningsvei.
Følgende faktorer har innflytelse på motstanden som sporet møter ved sideforskyvning:
- ballastprofil
- ballastkvalitet
- ballastens konsolideringsgrad
- svilletype
- svilleavstand