Sandkasse hakon: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 20: Linje 20:


=== Horisontalkurvatur ===
=== Horisontalkurvatur ===
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Ut ifra radius og overhøyde i kurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametere som definert i [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]. Parameterne i TRV er satt for å sikre tilstrekkelig komfort og sikkerhet, og i tillegg redusere vedlikeholdsbehovet.
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert ''element'' på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve.

Sideversjonen fra 30. okt. 2020 kl. 08:45

Hastigheter, veileder

Hensikt

Denne veilederen er ment å være et hjelpemiddel som kan benyttes ved prosjektering av hastigheter. Ved å følge retningslinjene som er oppgitt her, sikres det at det resulterende hastighetsprofilet er i tråd med allerede eksisterende hastighetsprofiler. Bla, bla, bla

Hastigheter, beregningsgrunnlag

Det er flere faktorer som må tas hensyn til når hastigheten over en strekning skal vurderes. Punktlisten som følger kan i så måte fungere som en sjekkliste.
Forhold som påvirker tillatt hastighet, er:

  • Horisontalkurvatur
  • Vertikalkurvatur
  • Kontaktledningsanlegg
  • Overbygningsklasse
  • Planoverganger uten teknisk sikring
  • Fastpunkter
  • Signalanlegg
  • Stasjonsgrenser
  • Sporveksler
  • Rasfarlige strekninger
  • Diverse lokale forhold som krever tilpasset hastighet

Horisontalkurvatur

Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i Horisontaltrasé. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert element på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve.