Kriterier for stabilitetssikring: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 9: | Linje 9: | ||
Forinjeksjon | Forinjeksjon | ||
* For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel | * For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel | ||
* For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel | * For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel | ||
Kontursprengning | |||
Ved konvensjonell drift gjelder: | Ved konvensjonell drift gjelder: | ||
Linje 43: | Linje 24: | ||
Rensk | Rensk | ||
Sideversjonen fra 23. apr. 2012 kl. 10:33
Krav til bergsikringskonstruksjon
Erfaringen med norske jernbanetunneler har vist at stabilitetssikringen ikke har vært noe stort problem, selv for tunneler som har 100 års levetid. I disse tunnelene er det lite bergsikring. Disse tunnelene hadde fokus på kontursprengning og grundig rensk. Regelverket vil presisere krav til levetid for bergsikringskonstruksjonen, kontursprengning, rensk, bergsikring og forinjeksjon.
Forslag til regler for stabilitetssikring:
- Berget og bergsikringen skal ha minst 100 års levetid
- Bergsikringen skal utføres iht. Statens vegvesens håndbok 021, Vegtunneler, tabell 7.1
Forinjeksjon
- For tunneler på strekninger i baneprioritet 1 og 2 skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 10 l/min pr. 100 m tunnel
- For tunneler på strekninger i øvrige baneprioriteter skal det utføres forinjeksjon som minst tilfredsstiller et tetthetskrav på 20 l/min pr. 100 m tunnel
Kontursprengning
Ved konvensjonell drift gjelder:
- Ansett skal plasseres inntil [200 mm] utenfor teoretisk sprengningsprofil
- Ansett og retningsavvik skal samlet ikke gi større avvik fra teoretisk sprengningsprofil enn [+500]/-0 mm
- Kontursprengning skal utføres med redusert ladning og tettere borehullsmønster [presisere redusert ladning og borehull?]
- En sprengningsplan skal utarbeides før sprengningsarbeider tar til
- Sprengningsplanen skal vise borehullsplassering, ladning pr. hull, spesifikk ladning og tenningsrekkefølge
Rensk