Sandkasse hakon: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 20: | Linje 20: | ||
=== Horisontalkurvatur === | === Horisontalkurvatur === | ||
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. | Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert ''element'' på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve. |
Sideversjonen fra 30. okt. 2020 kl. 08:45
Hastigheter, veileder
Hensikt
Denne veilederen er ment å være et hjelpemiddel som kan benyttes ved prosjektering av hastigheter. Ved å følge retningslinjene som er oppgitt her, sikres det at det resulterende hastighetsprofilet er i tråd med allerede eksisterende hastighetsprofiler. Bla, bla, bla
Hastigheter, beregningsgrunnlag
Det er flere faktorer som må tas hensyn til når hastigheten over en strekning skal vurderes. Punktlisten som følger kan i så måte fungere som en sjekkliste.
Forhold som påvirker tillatt hastighet, er:
- Horisontalkurvatur
- Vertikalkurvatur
- Kontaktledningsanlegg
- Overbygningsklasse
- Planoverganger uten teknisk sikring
- Fastpunkter
- Signalanlegg
- Stasjonsgrenser
- Sporveksler
- Rasfarlige strekninger
- Diverse lokale forhold som krever tilpasset hastighet
Horisontalkurvatur
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i Horisontaltrasé. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert element på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve.