Fil:Hastighetsberegning-tillattomraade1.svg: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
(Figur som viser tillatt område (i grått) for kombinasjoner av hastighet og overhøyde i en overgangskurve. Verdi for overhøyde gjelder overgangskurvens ende (OE). Figurforklaring: grønn linje: maksimalhastighet gitt av (dh/dt)maks, altså rampestigni)
 
mIngen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:


Figurforklaring:
Figurforklaring:
grønn linje: maksimalhastighet gitt av (dh/dt)maks, altså rampestigningshastighet
grønn linje: maksimalhastighet gitt av (dh/dt)<sub>maks</sub>, altså rampestigningshastighet
blå linje: maksimalhastighet gitt av (dI/dt)maks, alstå rykket
blå linje: maksimalhastighet gitt av (dI/dt)<sub>maks</sub>, alstå rykket
rød linje: grense for overhøyden (konstant, gitt av den enkelte forvaltning)
rød linje: grense for overhøyden (konstant, gitt av den enkelte forvaltning)
I denne figuren er det brukt følgende parametre:
(dI/dt)<sub>maks</sub> = 70 mm/s
(dh/dt)<sub>maks</sub> = 46 mm/s
R = 550 m
L = 60 m

Sideversjonen fra 17. feb. 2014 kl. 13:40

Figur som viser tillatt område (i grått) for kombinasjoner av hastighet og overhøyde i en overgangskurve. Verdi for overhøyde gjelder overgangskurvens ende (OE).

Figurforklaring: grønn linje: maksimalhastighet gitt av (dh/dt)maks, altså rampestigningshastighet blå linje: maksimalhastighet gitt av (dI/dt)maks, alstå rykket rød linje: grense for overhøyden (konstant, gitt av den enkelte forvaltning)

I denne figuren er det brukt følgende parametre: (dI/dt)maks = 70 mm/s (dh/dt)maks = 46 mm/s R = 550 m L = 60 m

Filhistorikk

Klikk på et tidspunkt for å vise filen slik den var på det tidspunktet.

Dato/klokkeslettMiniatyrbildeDimensjonerBrukerKommentar
nåværende17. feb. 2014 kl. 13:34Miniatyrbilde av versjonen fra 17. feb. 2014 kl. 13:34731 × 551 (93 KB)Skamar (diskusjon | bidrag)Figur som viser tillatt område (i grått) for kombinasjoner av hastighet og overhøyde i en overgangskurve. Verdi for overhøyde gjelder overgangskurvens ende (OE). Figurforklaring: grønn linje: maksimalhastighet gitt av (dh/dt)maks, altså rampestigni

Den følgende siden bruker denne filen: