Kriterier for valg av overbygning: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 10: Linje 10:


Fordeler med ballastspor
Fordeler med ballastspor
* pris
* lavere byggekostnad
* høy elastisitet
* høyere elastisitet<sup>1</sup>
* god vedlikeholdbarhet til lave kostnader
* god vedlikeholdbarhet til lave kostnader
* høy støyabsorpsjon
* høyere støyabsorpsjon<sup>1</sup>
* lavere trykk- og sugkrefter
* kjent teknisk løsning (i Norge)


Ulemper med ballastspor
Ulemper med ballastspor
* nedbryting av sporkonstruksjonen
* raskere nedbryting av sporkonstruksjonen
* risiko for flyvende ballast
* risiko for flyvende ballast<sup>2</sup>
* stor byggehøyde
* noe større byggehøyde


Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:
Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

Sideversjonen fra 16. aug. 2012 kl. 10:20

__NUMBEREDHEADINGS__

Aktuelle overbygningskonstruksjoner

I tunneler fins det to alternative overbygningsløsninger:

  • ballastspor
  • ballastfritt spor (fastspor)

Ballastspor

Fordeler med ballastspor

  • lavere byggekostnad
  • høyere elastisitet1
  • god vedlikeholdbarhet til lave kostnader
  • høyere støyabsorpsjon1
  • kjent teknisk løsning (i Norge)

Ulemper med ballastspor

  • raskere nedbryting av sporkonstruksjonen
  • risiko for flyvende ballast2
  • noe større byggehøyde

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • ballastrensing
  • sporjustering
  • skinnesliping

Ballastfritt spor

Fordeler med ballastfritt spor:

  • lavere byggehøyde
  • mindre vedlikehold
  • lenger levetid
  • mulighet for målrettet styring mot spesielle ønskede egenskaper (f.eks. støy, optimalisering mht. tog)

Ulemper med ballastfritt spor:

  • pris
  • større skader ved avsporinger

Tyngre maskinelle vedlikeholdsoperasjoner ved ballastspor:

  • skinnesliping

Konklusjon

Ballastfritt spor velges dersom kravet til tilgjengelighet for tunnelen ikke kan oppfylles ved bruk av ballastspor eller der spesielle ønskede egenskaper ikke kan tilfredsstilles med ballastspor. For øvrig velges ballastspor.

Referanser

C. Esveld: Innovations in railway track