Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 8: | Linje 8: | ||
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV) | Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV) | ||
===Nyttelast=== | |||
'''Trykk- og suglaster fra togtrafikk''' | |||
Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />. | |||
<figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster"> | |||
{| class="wikitable" | |||
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption> | |||
|- | |||
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) | |||
|- | |||
| Trykklast, V ≤ 200 km/h || <center>+1,8</center> || <center>+1,3</center> | |||
|- | |||
| Suglast, V ≤ 200 km/h || <center>-2,4</center> || <center>-1,7</center> | |||
|} | |||
</figtable> | |||
De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt. | |||
'''Generell nyttelast''' | |||
Generell nyttelast skal sikre en økt kapasitet i konstruksjonen for å ivareta forhold som islast, fallast og spesielle forhold knyttet til trykk-/suglaster fra trafikk. | |||
Generell nyttelast defineres som variabel last. Størrelsen settes til | |||
q<sub>g</sub> = 3,0 kN/m<sup>2</sup> | |||
Lasten regnes som en jevnt fordelt last virkende på horisontal- og/eller vertikalprojeksjonen av konstruksjonen. Lasten skal påføres symmetrisk og kun på den ene halvdelen av tverrsnittet. | |||
'''Innhengt last''' | |||
Innhengte laster er laster fra kontaktledning, skilt og annet utstyr som henges opp i konstruksjonene. Innhengt last defineres som variabel last. | |||
Laster fra ventilatorer blir normalt ført til fjell. | |||
I tillegg til egenlast skal det tas hensyn til vindlast som følger av vindtrykk på utstyret. | |||
Vindlasten beregnes iht. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Tunneler#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr|tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr ]] . |
Sideversjonen fra 5. jun. 2012 kl. 10:14
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler gjennomgås. Det skal anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V=250 km/t. I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
Nyttelast
Trykk- og suglaster fra togtrafikk
Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />.
<figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster">
Last fra togtrafikk | Enkeltsporet tunnel (kN/m2) | Dobbeltsporet tunnel (kN/m2) |
---|---|---|
Trykklast, V ≤ 200 km/h | ||
Suglast, V ≤ 200 km/h |
</figtable>
De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.
Generell nyttelast
Generell nyttelast skal sikre en økt kapasitet i konstruksjonen for å ivareta forhold som islast, fallast og spesielle forhold knyttet til trykk-/suglaster fra trafikk.
Generell nyttelast defineres som variabel last. Størrelsen settes til
qg = 3,0 kN/m2
Lasten regnes som en jevnt fordelt last virkende på horisontal- og/eller vertikalprojeksjonen av konstruksjonen. Lasten skal påføres symmetrisk og kun på den ene halvdelen av tverrsnittet.
Innhengt last
Innhengte laster er laster fra kontaktledning, skilt og annet utstyr som henges opp i konstruksjonene. Innhengt last defineres som variabel last.
Laster fra ventilatorer blir normalt ført til fjell.
I tillegg til egenlast skal det tas hensyn til vindlast som følger av vindtrykk på utstyret.
Vindlasten beregnes iht. tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr .