Studentoppgave:Effektflyt i KL-anlegg med AT-system: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
(Opprettet artikkel.)
 
(Korrektur og omformuleringer.)
 
(2 mellomliggende revisjoner av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
Autotransformatorsystem (A-system) er et tofaset kraftsystem med tre faseledere, der effektflyten skiller seg fra trefasesystemer der en ofte antar balanserte strømmer og spenninger. En annen problemstilling som en ikke har i trefasesystemer, er lekkasje av strøm i jordsmon i normal drift (fra kjøreskinnene). Beregninger for strøm og spenninger ble utført da systemet ble introdusert, men ikke verifisert med målinger. Egne analytiske formler og metodikk for dimensjonering er også utviklet. Aktuelle delmål i oppgaven:
Autotransformatorsystem (A-system) er kraftsystem med to spenningsnivåer (15 og 30 kV), der effektflyten skiller seg fra trefasesystemer der en ofte antar balanserte strømmer og spenninger. En annen problemstilling som en ikke har i alminnelige kraftsystemer, er lekkasje av strøm i jordsmon i normal drift (fra kjøreskinnene). Beregninger for strøm og spenninger ble utført da systemet ble introdusert, men har ikke verifisert med målinger. Egne analytiske formler og metodikk for dimensjonering har også blitt utviklet. Aktuelle delmål i oppgaven:


* Utføre en litteraturstudie for strømflyt i ledere, både generelt og for AT-system.
* Utføre en litteraturstudie for strømflyt i ledere, både generelt og for AT-system.
* Bygge opp modell (tilsvarende Meråkerbanen) for AT-system i egnet dataprogram. Modellen kan bestå av autotransformatorer (AT), positivleder (PL), negativleder (NL), kontaktledning (KL) og kjøreskinner (RR), samt resistans og induktiv kobling mellom lederne. Lastflyt undersøkes med én eller flere laster plasert mellom KL og RR.
* Bygge opp modell (tilsvarende Meråkerbanen) for AT-system i egnet dataprogram. Modellen kan bestå av autotransformatorer (AT), positivleder (PL), negativleder (NL), kontaktledning (KL) og kjøreskinner (RR), samt resistans og induktiv kobling mellom lederne. Lastflyt undersøkes med én eller flere laster plasert mellom KL og RR.
* Utvikle analytiske formler og metodikk for beregning av strømflyt i AT-systemet.
* Utvikle analytiske formler og metodikk for beregning av strømflyt i AT-systemet.
* Utføre målinger i KL-anlegget på Meråkerbanen for å verifisere modeller.
* Modeller og formler kan utvides til å inkludere lekasjestrømmer til jord.
* Utføre målinger i AT-system på Meråkerbanen for å verifisere modeller.
* Dokumentere resultatene i masteroppgaven.
* Dokumentere resultatene i masteroppgaven.

Siste sideversjon per 20. nov. 2024 kl. 10:52

Autotransformatorsystem (A-system) er kraftsystem med to spenningsnivåer (15 og 30 kV), der effektflyten skiller seg fra trefasesystemer der en ofte antar balanserte strømmer og spenninger. En annen problemstilling som en ikke har i alminnelige kraftsystemer, er lekkasje av strøm i jordsmon i normal drift (fra kjøreskinnene). Beregninger for strøm og spenninger ble utført da systemet ble introdusert, men har ikke verifisert med målinger. Egne analytiske formler og metodikk for dimensjonering har også blitt utviklet. Aktuelle delmål i oppgaven:

  • Utføre en litteraturstudie for strømflyt i ledere, både generelt og for AT-system.
  • Bygge opp modell (tilsvarende Meråkerbanen) for AT-system i egnet dataprogram. Modellen kan bestå av autotransformatorer (AT), positivleder (PL), negativleder (NL), kontaktledning (KL) og kjøreskinner (RR), samt resistans og induktiv kobling mellom lederne. Lastflyt undersøkes med én eller flere laster plasert mellom KL og RR.
  • Utvikle analytiske formler og metodikk for beregning av strømflyt i AT-systemet.
  • Modeller og formler kan utvides til å inkludere lekasjestrømmer til jord.
  • Utføre målinger i AT-system på Meråkerbanen for å verifisere modeller.
  • Dokumentere resultatene i masteroppgaven.