Banestrømforsyning: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
(Lagt inn lenke til ny side) |
||
(Én mellomliggende revisjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
Banestrøm er ifølge definisjonen i | Banestrøm er ifølge definisjonen i Bane NORs [[:trv:Felles_bestemmelser/Definisjoner,_forkortelser_og_symboler|tekniske regelverk]] den elektriske strøm som brukes til elektrisk fremdrift av tog og oppvarming av rullende materiell. Fagområdet banestrømforsyning omfatter følgende temaer: | ||
* [[Generell beskrivelse av banestrømforsyning]] | * [[Generell beskrivelse av banestrømforsyning]] | ||
Linje 17: | Linje 17: | ||
* [[Stabilitet i kraftsystemet]] | * [[Stabilitet i kraftsystemet]] | ||
* [[Bruk av autotransformatorer i banestrømforsyningen]] | * [[Bruk av autotransformatorer i banestrømforsyningen]] | ||
* [[Overslagsberegning for resonansstabilitet]] |
Siste sideversjon per 18. nov. 2024 kl. 09:46
Banestrøm er ifølge definisjonen i Bane NORs tekniske regelverk den elektriske strøm som brukes til elektrisk fremdrift av tog og oppvarming av rullende materiell. Fagområdet banestrømforsyning omfatter følgende temaer:
- Generell beskrivelse av banestrømforsyning
- Effektflyt
- Impedans i jernbanenettet
- Kortslutningsstrømmer
- Vern i banestrømforsyningen
- Termisk dimensjonering av ledere
- Støy i banestrømforsyningen
- Koblingshus
- Sonegrensebrytere
- Kondensatorbatterier
- Fjernstyring av banestrømforsyningen
- Nødfrakobling
- Forsterkningstiltak av banestrømforsyningen
- Hjelpeverktøy for banestrømforsyningen
- Stabilitet i kraftsystemet
- Bruk av autotransformatorer i banestrømforsyningen
- Overslagsberegning for resonansstabilitet