Sandkasse hakon: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 21: | Linje 21: | ||
=== Horisontalkurvatur === | === Horisontalkurvatur === | ||
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert ''element'' på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve. | Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert ''element'' på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve. | ||
=== Fastpunkter === | |||
Fastpunkter i sporet kan være en begrensende faktor, avhengig av togkategori og plassering. Trasé gjennom kurveveksler og bruer uten ballast kan føre til skjerpede grenseverdier (se [https://trv.banenor.no/wiki/Overbygning/Prosjektering/Sporets_tras%C3%A9#Horisontaltras.C3.A9 Horisontaltrasé]), og effekten kan være en lavere hastighet enn hva som ville vært tilfellet uten fastpunkt i sporet. | |||
=== Vertikalkurvatur === | |||
Vertikalkurvaturen styrer i langt mindre grad hvilke hastigheter som tillates |
Sideversjonen fra 30. okt. 2020 kl. 08:53
Hastigheter, veileder
Hensikt
Denne veilederen er ment å være et hjelpemiddel som kan benyttes ved prosjektering av hastigheter. Ved å følge retningslinjene som er oppgitt her, sikres det at det resulterende hastighetsprofilet er i tråd med allerede eksisterende hastighetsprofiler. Bla, bla, bla
Hastigheter, beregningsgrunnlag
Det er flere faktorer som må tas hensyn til når hastigheten over en strekning skal vurderes. Punktlisten som følger kan i så måte fungere som en sjekkliste.
Forhold som påvirker tillatt hastighet, er:
- Horisontalkurvatur
- Vertikalkurvatur
- Kontaktledningsanlegg
- Overbygningsklasse
- Planoverganger uten teknisk sikring
- Fastpunkter
- Signalanlegg
- Stasjonsgrenser
- Sporveksler
- Rasfarlige strekninger
- Diverse lokale forhold som krever tilpasset hastighet
Horisontalkurvatur
Horisontalkurvaturen er på mange måter selve grunnlaget for tillatt hastighet. Basert på radius, overhøyde og lengde i sirkel- og overgangskurver, kan det beregnes en teoretisk hastighet ved bruk av parametre som definert i Horisontaltrasé. Det må beregnes en teoretisk hastighet for hvert element på den aktuelle strekningen; et element kan være en rettlinje, en sirkelkurve eller en overgangskurve.
Fastpunkter
Fastpunkter i sporet kan være en begrensende faktor, avhengig av togkategori og plassering. Trasé gjennom kurveveksler og bruer uten ballast kan føre til skjerpede grenseverdier (se Horisontaltrasé), og effekten kan være en lavere hastighet enn hva som ville vært tilfellet uten fastpunkt i sporet.
Vertikalkurvatur
Vertikalkurvaturen styrer i langt mindre grad hvilke hastigheter som tillates