Generell beskrivelse av banestrømforsyning: Forskjell mellom sideversjoner
(Oppretter artikkel) |
|||
Linje 3: | Linje 3: | ||
__NUMBEREDHEADINGS__ | |||
== Historisk tilbakeblikk på elektrifisering av jernbanen== | == Historisk tilbakeblikk på elektrifisering av jernbanen== | ||
Linje 14: | Linje 15: | ||
I begynnelsen av 1920 årene begynte Ungarn med 50 Hz 1-fase 16 kV. Tyskland fulgte opp med 50 Hz utviklingen, men med 20 kV. Etter andre verdenskrig begynte Frankrike med 50 Hz 1-fase 20 kV utbygging, og i 1951 var en 78 km lang strekning elektrifisert med dette systemet. | I begynnelsen av 1920 årene begynte Ungarn med 50 Hz 1-fase 16 kV. Tyskland fulgte opp med 50 Hz utviklingen, men med 20 kV. Etter andre verdenskrig begynte Frankrike med 50 Hz 1-fase 20 kV utbygging, og i 1951 var en 78 km lang strekning elektrifisert med dette systemet. | ||
På den XVI Internasjonale Jernbane Kongressen i London 1954 ble konklusjonen etter det vellykkete 50 Hz elektrifiseringene i Frankrike og fordelene ved AC var klare. Tyskland valgte å fortsette med 16 2/3 Hz 1-fase 15 kV på grunn av tidligere inngåtte avtaler, mens Storbritannia bestemte seg for at fremtidig elektrifisering skulle skje ved 50 Hz 1-fase 25 kV. Dette systemet blir også brukt i de land som elektrifiserer etter denne kongressen. | |||
I tabellene under vises fordelingen av de forskjellige forsyningssystemene for jernbanedriften. | I tabellene under vises fordelingen av de forskjellige forsyningssystemene for jernbanedriften. | ||
Linje 88: | Linje 89: | ||
|} | |} | ||
''Tabell 1.2: Elektrifisering med 20 - 25 kV, 1-fase 50 - 60 Hz'' | ''Tabell 1.2: Elektrifisering med 20 - 25 kV, 1-fase 50 - 60 Hz'' | ||
I tabell 1.3 under er det en oversikt over de ulike systemene som finnes i verden og deres andel av elektrifisert strekning. | |||
{| class="wikitable" | |||
|- | |||
!Systemtype | |||
!Strekning [km] | |||
!Andel total strekning [%] | |||
|- | |||
|Likestrøm | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|1500 V DC | |||
|19000 | |||
|10,3 | |||
|- | |||
|3000 V DC | |||
|66842 | |||
|36,3 | |||
|- | |||
|1-fase vekselstrøm | |||
| | |||
| | |||
|- | |||
|15 kV, 16 2/3 Hz | |||
|31752 | |||
|17,2 | |||
|- | |||
|25 kV, 50 / 60 Hz | |||
|66821 | |||
|36,2 | |||
|- | |||
!Totalt | |||
!184415 | |||
!100 | |||
|} | |||
''Tabell 1.3: Elektrifisering med ulike system i hele verden (ca. 1990)'' | |||
Flere av landene som benytter likestrømforsyning, bygger om til 25 kV, 50 Hz. Nye krav til høyhastighetstog gir behov for mer effekt. Ved å øke spenningen og gå over til vekselstrømforsyning kan dette oppnås uten å øke strømmene for mye. | |||
==Generell beskrivelse av banestrømforsyningen i Norge== | |||
===Elektrifisering i Norge=== | |||
{| | |||
|- | |||
|Thamshavn-banen | |||
|Den første elektrifiseringen av norske jernbaner skjedde med private jernbaneselskaper. Første strekningen som ble elektrifisert var Thamshavnbanen ved Løkken verk i Trøndelag. Dette skjedde i 1908. På denne banen ble det benyttet 6,6 kV 25 Hz. Ved Rjukanbanen ble det valgt 10 kV og 16 2/3 Hz ved elektrifiseringen i 1911. | |||
Til å begynne med var de elektrifiserte banene forsynt fra egne kraftverk, for eksempel Hakavik, med frekvens 15 Hz. Etter hvert ble det ønske om å hente kraft fra det øvrige 50 Hz regional nettet. For å få til dette ble frekvensen økt til 16 2/3 Hz. | |||
NSB valgte å elektrifisere med 15 kV 16 2/3 Hz. Den første strekningen som ble elektrifisert hos NSB var fra Oslo V til Brakerøya i 1922. Elektrifisering av de eksisterende banestrekningene har pågått frem til elektrifiseringen av Nelaug – Arendal i 1995. Det foreligger planer om å elektrifisere delstrekninger nord for Trondheim, men disse er fortsatt ikke elektrifisert. | |||
|- | |||
|} | |||
HER SKAL FIG 1.1 VÆRE | |||
Banestrømforsyningen til jernbanen i Norge skjer ved 1-fase 15 kV og 16 2/3 Hz. Denne frekvensen og spenningsnivået blir brukt i de land som begynte å elektrifisere jernbanen ved starten på dette århundre. Det er utført et studie for å se om det ville lønne seg å bytte til 50 Hz 1-fase 25 kV, men dette var ikke lønnsomt i henhold til N/K-analyser som ble utført. Etter dette studiet ble det besluttet at det i Norge fortsatt skulle benyttes 16 2/3 Hz 1-fase 15 kV system for banestrømforsyningen. | |||
En oversikt over oppbyggingen av strømforsyningen i Norge til jernbanen er vist i figur 1.1. Som vist i figuren består nettet av 3-fase forsyningsnettet fra kraftselskapene. Omformerstasjoner for omforming av frekvensen til 16 2/3 Hz 1-fase er tilkoblet 50 Hz 3-fase-nettet. |
Sideversjonen fra 26. jan. 2015 kl. 15:41
__NUMBEREDHEADINGS__
__NUMBEREDHEADINGS__
Historisk tilbakeblikk på elektrifisering av jernbanen
- 31. mai 1879: Utstilling i Berlin, presentasjon av første elektriske jernbane med 150 V DC ved Werner von Siemens.
- 1903: Starten på 1-fase lavfrekvent AC-system utenfor Berlin. Vellykket design av 1-fase seriemotor i Sveits i 1905. Videre introduksjon av 1-fase systemet på jernbanelinjer i Tyskland, Sveits, Sverige og USA.
- 1910: På den VIII Internasjonale Jernbane Kongressen i Bern ble det diskutert hvilket system som var best ved elektrifisering av jernbanen. Frankrike foretrakk DC., Italia 3-fase og 1-fase lavfrekvent ble foretrukket av Tyskland, Sveits og Østerrike.
Etter første verdenskrig besluttet sentral Europa, Sverige og Norge å bygge ut med 1-fase AC med 15 kV og 16 2/3 Hz. På den tiden var det positive erfaringer med 1-fase lavfrekvent jernbanedrift i Sveits med tungt trafikkerte strekninger. Storbritannia, Frankrike og Nederland foretrakk 1,5 kV DC og Spania, Italia, Belgia og Russland 3 kV DC. USA brukte flere systemer.
I begynnelsen av 1920 årene begynte Ungarn med 50 Hz 1-fase 16 kV. Tyskland fulgte opp med 50 Hz utviklingen, men med 20 kV. Etter andre verdenskrig begynte Frankrike med 50 Hz 1-fase 20 kV utbygging, og i 1951 var en 78 km lang strekning elektrifisert med dette systemet.
På den XVI Internasjonale Jernbane Kongressen i London 1954 ble konklusjonen etter det vellykkete 50 Hz elektrifiseringene i Frankrike og fordelene ved AC var klare. Tyskland valgte å fortsette med 16 2/3 Hz 1-fase 15 kV på grunn av tidligere inngåtte avtaler, mens Storbritannia bestemte seg for at fremtidig elektrifisering skulle skje ved 50 Hz 1-fase 25 kV. Dette systemet blir også brukt i de land som elektrifiserer etter denne kongressen.
I tabellene under vises fordelingen av de forskjellige forsyningssystemene for jernbanedriften.
Som vist i tabell 1.1 er det flere land som bruker samme system som Norge. Tyskland og Sverige har størst andel av strekning med dette systemet. I tillegg har USA et lavfrekvent matesystem på østkysten der de benytter 25 Hz.
Land | Strekning [km] |
---|---|
Tyskland | 15781 |
Sverige | 7320 |
Østerrike | 3162 |
Sveits | 3134 |
Norge | 2443 |
Øvrige | 12 |
Totalt | 31752 |
USA (12 kV, 25 Hz) | 1720 |
Tabell 1.1: Elektrifisering med 11-15 kV, 16 2/3 Hz
I tabell 1.2 vises en oversikt over de land som har elektrifiserte strekninger med nettfrekvens, 50 / 60 Hz. Blant ”øvrige” er Danmark. Som summen viser er det dobbelt så lang strekning som er elektrifisert med nettfrekvens enn med lavfrekvens.
Land | Strekning [km] |
---|---|
Russland (tidl. Sovjet) | 19300 |
Kina | 7804 |
Frankrike | 6645 |
Japan | 5531 |
India | 4654 |
Storbritannia | 2952 |
Romania | 2046 |
Finland | 1710 |
Øvrige | 16179 |
Totalt | 66821 |
Tabell 1.2: Elektrifisering med 20 - 25 kV, 1-fase 50 - 60 Hz I tabell 1.3 under er det en oversikt over de ulike systemene som finnes i verden og deres andel av elektrifisert strekning.
Systemtype | Strekning [km] | Andel total strekning [%] |
---|---|---|
Likestrøm | ||
1500 V DC | 19000 | 10,3 |
3000 V DC | 66842 | 36,3 |
1-fase vekselstrøm | ||
15 kV, 16 2/3 Hz | 31752 | 17,2 |
25 kV, 50 / 60 Hz | 66821 | 36,2 |
Totalt | 184415 | 100 |
Tabell 1.3: Elektrifisering med ulike system i hele verden (ca. 1990)
Flere av landene som benytter likestrømforsyning, bygger om til 25 kV, 50 Hz. Nye krav til høyhastighetstog gir behov for mer effekt. Ved å øke spenningen og gå over til vekselstrømforsyning kan dette oppnås uten å øke strømmene for mye.
Generell beskrivelse av banestrømforsyningen i Norge
Elektrifisering i Norge
Thamshavn-banen | Den første elektrifiseringen av norske jernbaner skjedde med private jernbaneselskaper. Første strekningen som ble elektrifisert var Thamshavnbanen ved Løkken verk i Trøndelag. Dette skjedde i 1908. På denne banen ble det benyttet 6,6 kV 25 Hz. Ved Rjukanbanen ble det valgt 10 kV og 16 2/3 Hz ved elektrifiseringen i 1911.
Til å begynne med var de elektrifiserte banene forsynt fra egne kraftverk, for eksempel Hakavik, med frekvens 15 Hz. Etter hvert ble det ønske om å hente kraft fra det øvrige 50 Hz regional nettet. For å få til dette ble frekvensen økt til 16 2/3 Hz. NSB valgte å elektrifisere med 15 kV 16 2/3 Hz. Den første strekningen som ble elektrifisert hos NSB var fra Oslo V til Brakerøya i 1922. Elektrifisering av de eksisterende banestrekningene har pågått frem til elektrifiseringen av Nelaug – Arendal i 1995. Det foreligger planer om å elektrifisere delstrekninger nord for Trondheim, men disse er fortsatt ikke elektrifisert. |
HER SKAL FIG 1.1 VÆRE Banestrømforsyningen til jernbanen i Norge skjer ved 1-fase 15 kV og 16 2/3 Hz. Denne frekvensen og spenningsnivået blir brukt i de land som begynte å elektrifisere jernbanen ved starten på dette århundre. Det er utført et studie for å se om det ville lønne seg å bytte til 50 Hz 1-fase 25 kV, men dette var ikke lønnsomt i henhold til N/K-analyser som ble utført. Etter dette studiet ble det besluttet at det i Norge fortsatt skulle benyttes 16 2/3 Hz 1-fase 15 kV system for banestrømforsyningen.
En oversikt over oppbyggingen av strømforsyningen i Norge til jernbanen er vist i figur 1.1. Som vist i figuren består nettet av 3-fase forsyningsnettet fra kraftselskapene. Omformerstasjoner for omforming av frekvensen til 16 2/3 Hz 1-fase er tilkoblet 50 Hz 3-fase-nettet.