Nødventilasjonssystem: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Lagt inn kategori)
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
For tunneler som i utgangspunktet er naturlig ventilerte synes ikke nødventilasjonssystem å være et kostnadseffektiv risikoreduserende tiltak.
For tunneler som i utgangspunktet er naturlig ventilerte synes ikke nødventilasjonssystem å være et kostnadseffektiv risikoreduserende tiltak.


Det er særlig ved dieseldrift at ventilasjon vil kunne bli et problem, men lysbuen mellom kontaktledning og strømavtager for elektriske lokomotiver vil forårsake dannesle av ozon, O<sub>3</sub>.
De kravene som anbefales til maksimal grense for skadelige stoffer er sammenfattet i tabellen under:
{| class="wikitable"
|-
! Stoff!! Grenseverdi, togtrafikk [mg/m<sup>3</sup>]!! Grenseverdi, vedlikeholdsarbeid [mg/m<sup>3</sup>]
|-
| CO|| 40|| 10
|-
| CO<sub>2</sub>|| 18000|| 9000
|-
| NO|| 20|| 20
|-
| NO<sub>2</sub>|| 0,35|| 0,15
|-
| SO<sub>2</sub>|| 0,35|| 0,15
|-
| Sot|| 0,35|| 0,15
|-
| O<sub>3</sub>|| 0,20|| 0,10
|}


[[Category:Kravanalyse:Tunneler]]
[[Category:Kravanalyse:Tunneler]]

Sideversjonen fra 11. nov. 2014 kl. 09:30

For tunneler som i utgangspunktet er naturlig ventilerte synes ikke nødventilasjonssystem å være et kostnadseffektiv risikoreduserende tiltak.

Det er særlig ved dieseldrift at ventilasjon vil kunne bli et problem, men lysbuen mellom kontaktledning og strømavtager for elektriske lokomotiver vil forårsake dannesle av ozon, O3.

De kravene som anbefales til maksimal grense for skadelige stoffer er sammenfattet i tabellen under:


Stoff Grenseverdi, togtrafikk [mg/m3] Grenseverdi, vedlikeholdsarbeid [mg/m3]
CO 40 10
CO2 18000 9000
NO 20 20
NO2 0,35 0,15
SO2 0,35 0,15
Sot 0,35 0,15
O3 0,20 0,10