Høringskommentarer: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
'''TUNNELKONSTRUKSJON''' | '''VALG AV TUNNELKONSTRUKSJON''' | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
Linje 35: | Linje 35: | ||
|- | |- | ||
| Rensk|| Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. || Utbygging | | Rensk|| Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. || Utbygging | ||
|- | |||
|} | |||
'''VALG AV ANTALL LØP''' | |||
{| class="wikitable" | |||
|- | |||
! Tema !! Kommentar!! Divisjon | |||
|- | |||
| Fordeler med ettløpstunneler|| Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel || Utbygging | |||
|- | |||
| Fordeler med ettløpstunneler|| Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. || Utbygging | |||
|- | |||
| Fordeler med toløpstunneler|| Flere arbeidsfronster || Utbygging | |||
|- | |||
| Fordeler med toløpstunneler|| Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? || Utbygging | |||
|- | |- | ||
|} | |} |
Sideversjonen fra 3. okt. 2012 kl. 11:14
VALG AV TUNNELKONSTRUKSJON
Tema | Kommentar | Divisjon |
---|---|---|
Inspeksjon | Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå | Utbygging |
Inspeksjon | At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra | Utbygging |
Inspeksjon | Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger | Bane |
Tema | Kommentar | Divisjon |
---|---|---|
Vann- og frostsikringskonstruksjon | Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med sprøytebetong bør ikke utelukkes fra banepr.1 og 2. Dette er en meget fleksibel løsning som er sikrere nå enn for noen år siden. | Utbygging |
Tema | Kommentar | Divisjon |
---|---|---|
Vann- og frostsikring (materialvalg) | Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede | Bane |
Tema | Kommentar | Divisjon |
---|---|---|
Rensk | Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. | Utbygging |
Rensk | Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. | Utbygging |
VALG AV ANTALL LØP
Tema | Kommentar | Divisjon |
---|---|---|
Fordeler med ettløpstunneler | Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel | Utbygging |
Fordeler med ettløpstunneler | Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. | Utbygging |
Fordeler med toløpstunneler | Flere arbeidsfronster | Utbygging |
Fordeler med toløpstunneler | Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? | Utbygging |