Introduksjon og slik fungerer jernbanen: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 17: | Linje 17: | ||
|- | |- | ||
| Lover og forskrifter for jernbane || Lenke til lysark || Emnet er kursorisk | | Lover og forskrifter for jernbane || Lenke til lysark || Emnet er kursorisk | ||
| | |} | ||
Filmer: | Filmer: |
Siste sideversjon per 20. aug. 2011 kl. 18:58
I denne leksjonen benyttes det dokumenter som er tilgjengelig på Internett.
Jernbanen i Norge er en artikkel hentet fra norsk Wikipedia. Artikkelen gir en oversikt over jernbanens historie fram til i dag. Den inneholder også en oversikt over de mest alvorlige jernbaneulykkene.
Slik fungerer jernbanen er en brosjyre som forklarer hvordan jernbanesystemet fungerer, med hovedvekt på de elektrotekniske anleggene strømforsyning, signalanlegg og teleanlegg. Brosjyren retter seg mot alle med spesiell interesse for jernbanen, samtidig som den kan fungere som et oppslagsverk for "folk flest".
Jernbaneinfrastrukturforskriften fastsetter minimumskrav til sikker og hensiktsmessig prosjektering, bygging, drift og vedlikehold av jernbaneinfrastruktur.
Emne | Forelesning | Kommentarer |
---|---|---|
Jernbanen i Norge | Lenke til lysark | Emnet er kursorisk |
Slik fungerer jernbanen | Lenke til lysark | Emnet er kursorisk |
Lover og forskrifter for jernbane | Lenke til lysark | Emnet er kursorisk |
Filmer:
På skinner er en informasjonsfilm om Jernbaneverket som beskriver virksomheten.
Barkåker-Tønsberg er en del av det nye dobbeltsporet på Vestfoldbanen. Parsellen åpner høsten 2011.
Jernbaneulykker:
En vognstamme ruller i utilsiktet drift fra Alnabru til Sydhavna 24. mars 2010.
SHTs rapport angir årsakene til ulykken.