Studentoppgave:Effektflyt i KL-anlegg med AT-system

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Sideversjon per 20. nov. 2024 kl. 10:52 av Fm (diskusjon | bidrag) (Korrektur og omformuleringer.)
(diff) ← Eldre sideversjon | Nåværende sideversjon (diff) | Nyere sideversjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

Autotransformatorsystem (A-system) er kraftsystem med to spenningsnivåer (15 og 30 kV), der effektflyten skiller seg fra trefasesystemer der en ofte antar balanserte strømmer og spenninger. En annen problemstilling som en ikke har i alminnelige kraftsystemer, er lekkasje av strøm i jordsmon i normal drift (fra kjøreskinnene). Beregninger for strøm og spenninger ble utført da systemet ble introdusert, men har ikke verifisert med målinger. Egne analytiske formler og metodikk for dimensjonering har også blitt utviklet. Aktuelle delmål i oppgaven:

  • Utføre en litteraturstudie for strømflyt i ledere, både generelt og for AT-system.
  • Bygge opp modell (tilsvarende Meråkerbanen) for AT-system i egnet dataprogram. Modellen kan bestå av autotransformatorer (AT), positivleder (PL), negativleder (NL), kontaktledning (KL) og kjøreskinner (RR), samt resistans og induktiv kobling mellom lederne. Lastflyt undersøkes med én eller flere laster plasert mellom KL og RR.
  • Utvikle analytiske formler og metodikk for beregning av strømflyt i AT-systemet.
  • Modeller og formler kan utvides til å inkludere lekasjestrømmer til jord.
  • Utføre målinger i AT-system på Meråkerbanen for å verifisere modeller.
  • Dokumentere resultatene i masteroppgaven.