Is på kontaktledningen

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Sideversjon per 26. mar. 2025 kl. 09:32 av Fm (diskusjon | bidrag) (Korrektur og omformuleringer.)
Hopp til navigering Hopp til søk

Is på kontaktledningen

På Sørlandsbanen oppstod det i begynnelsen av januar 2025 problemer med is på kontaktledningen. Det dannet seg et solid lag med is som medførte at tog ikke greide å ta seg frem i stigningene og ble stående. Lignende driftsproblemer oppstod på Ofotbanen i desember 2025.

Beskrivelse av problemene med is på kontaktledningen på Sørlandsbanen

En er vant med rim på kontaktledningen, men det som oppstod i natt til 2. januar 2025 var et tykt lag med is. Eirik Bronebakk har forklart at det var is flere steder, men størst problemer oppstod mellom Marnardal og Audnedal (vest for Kristiansand). Det var først toget som fikk problemer var trukket av BR187-lokomotiv som ble stående, så returnerte det til Marnardal. Fra Marnadal ble det forsøkt med dobbelt BR185-lokomotiv som heller ikke kom frem i stigningene. Det var ikke skader på strømavtakere.

Trafikken måtte stoppes for at mannskaper skrape av alt for hånd. Trafikkproblemer med innstillinger oppstod utover dagen den 2. januar.

Ofotbanen

Problemene med is oppstod på Ofotbanen den 2. desember 2025 og varte i rundt tre dager. Sverre Sørensen har forklart at problemene var størst ved Straumsnes stasjon, dog ble problemet første gang rapporter fra lokomotivfører på tog mellom Rombak og Katterat. Her sies det at "lok får fraslag på flere plasser". Islaget var omtrent 2 mm tykt og det var umulig å se fra bakken. Grunnen til at det ble oppdaget var "observasjoner fra en lokomotivførere med godt blikk".

Da mannskaper kom til hadde togene skrapt vekk de små istappene, slik at det bare var en tynn ishinnen igjen. Dette ble skrapet manuelt bort fra arbeidsmaskinen. Det har ikke blitt rapporter om skader på togmateriell i denne sammenhengen.

Tog fikk problemer med å komme frem. Det er forklart med at strømavtager ikke greide å skrape bort ishinnen, men at denne ble liggende som et isolerende belegg mellom kontakttråd og kullstykke. I dagene problemet pågikk ble det kjørt med alle strømavtagere på lokomotivene oppe.

Forklaring fra Meteorologisk Institutt på værfenomenet