|
|
Linje 1: |
Linje 1: |
− | __NUMBEREDHEADINGS__
| |
| | | |
− | = Hensikt og omfang =
| |
− | Ved prosjektering av nye tunneler skal profiler angitt i [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Profiler og minste tverrsnitt]] legges til grunn.
| |
− |
| |
− | = Normalprofil =
| |
− | Normalprofil for tunneler er gitt i [[Underbygning/Prosjektering_og_bygging/Profiler_og_minste_tverrsnitt#Normalprofil_for_tunneler|Normalprofil for tunneler]]
| |
− |
| |
− | = Teoretisk sprengningsprofil =
| |
− | Teoretisk sprengningsprofil av tunnel er det profil som angir begrensningene for sprengning av tunnelen, jf. [[Underbygning/Prosjektering_og_bygging/Profiler_og_minste_tverrsnitt#Normalprofil_for_tunneler|Normalprofil for tunneler]]
| |
− |
| |
− | a) Mellom omgrensningen for teoretisk sprengningsprofil og normalprofil skal det være avsatt plass for stabilitetssikring inkludert vann- og frostsikring. Denne avstanden skal vurderes i hvert enkelt tilfelle, men ligger normalt i området 400-600 mm.
| |
− |
| |
− | I sålen bestemmes teoretisk sprengningsprofil av overbygningstykkelse, valgt underbygning og krav til tverrfall på tunnelsålen, samt evt. dypsprengning. Krav til underbygning i tunnel er gitt i
| |
− | [[Tunneler/Prosjektering_og_bygging/Underbygning#Underbygning_i_tunnel|Underbygning i tunnel]]. Krav til overbygning er gitt i [[Overbygning/Prosjektering|Overbygning/Prosjektering]].
| |
− |
| |
− | b) Den råsprengte sålen skal ha et tverrfall på minst 5 % mot hovedgrøft.
| |
− |
| |
− | Ved ballastspor gjelder følgende krav:
| |
− |
| |
− | c) Vertikal høydeforskjell mellom laveste og høyeste utsprengte punkt på tunnelsålen skal ikke overstige høyden h, der h for hastighet V er gitt ved :
| |
− |
| |
− | *For V ≤ 160 km/h: h ≤ 0,5 m
| |
− |
| |
− | *For 160 km/h < V ≤ 250 km/h: h ≤ 0,25 m
| |
− |
| |
− | For å redusere høyden h skal det vurderes tiltak som at fjellknølene sprenges/pigges bort, og/eller at gropene støpes igjen, se <xr id="fig:Høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt på tunnelsålen" />.
| |
− |
| |
− | <figure id="fig:Høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt på tunnelsålen">
| |
− | [[Bilde:JD520 12 fig001.png|thumb|center|700px|<caption>Høydeforskjell mellom laveste og høyeste punkt på tunnelsålen</caption>]]
| |
− | </figure>
| |
− |
| |
− | {{lærebokstoff|Kravet til begrensning av høyde er relatert til at det faktum at det kan oppstå bølgelengder i skinnene med amplitudehøyder. I konvensjonell drivmetode er opparbeidelsen av stuff ca. 5,50 m. Dersom høydeforskjellen blir for stor vil, på grunn av variasjon av elastisiteten for sporet i tunnelsåle, amplitudehøyden i bølgelengden til skinnene kunne bli for stor. Dette kan gi heftige resonansbevegelser på tog (også vognkasse) i høy hastighet og også føre til hurtigere nedbrytning av sporet. Aspektet gjelder ved normal høyde på ballastlaget under sville.
| |
− |
| |
− | Et alternativ er å øke tykkelsen på ballastlaget med 20–30 cm, men dette vil kreve større tunneltversnitt.
| |
− |
| |
− | Verdiene for høydene gjelder for alle fjellknøler, og måles over hele tunnelens lengde. Dette betyr at kravet skal overholdes mellom alle naboknøler på hvert sted i tunnelen, og dermed også mellom hver vilkårlig valgt knøl i tunnelens lengde.
| |
− |
| |
− | For å få dette til, og for at kravet blir overholdt, kan det ut fra stedlige forhold velges en egnet referanselinje (kan være svilleunderkant, svilleoverkant, topp skinnehode).}}
| |