Forskjell mellom versjoner av «Tunneler/Prosjektering og bygging/Forundersøkelser»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(Ny side: __NUMBEREDHEADINGS__ = Hensikt og omfang = Kapitlet beskriver hensikt og omfang av ingeniørgeologiske forundersøkelser. = Forundersøkelser = {{lærebokstoff|Hensikten med ingeniørgeolo...)
 
(slettes)
 
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__
 
= Hensikt og omfang =
 
Kapitlet beskriver hensikt og omfang av ingeniørgeologiske forundersøkelser.
 
  
= Forundersøkelser =
 
{{lærebokstoff|Hensikten med ingeniørgeologiske undersøkelser er å framskaffe tilstrekkelige geologiske kunnskaper om aktuelt område, som et beslutningsgrunnlag for trasévalg. Aktuelle problemstillinger og beslutninger skal defineres tidligst mulig i planprosessen.Det er særlig viktig å foreta omfattende og grundige forundersøkelser ved vurdering av fullprofilboring som drivemetode. Det bør foretas en nytte-/kostnadsvurdering av undersøkelsesomfanget.}}
 
 
a) Ved prosjektering av jernbanetunneler skal det utføres ingeniørgeologiske forundersøkelser langs en korridor i det aktuelle området.
 
 
b) Omfanget av undersøkelsene skal tilpasses de geologiske og topografiske forhold, og skal gi tilstrekkelig grunnlag for den type beslutning som skal fattes.
 
 
c) Omfanget av ingeniørgeologiske undersøkelser i de forskjellige planfasene skal bestemmes av prosjektets problemstillinger og hvilket beslutningsgrunnlag det er behov for.
 
 
Et eksempel på omfang av ingeniørgeologiske undersøkelser som bør inngå i de forskjellige plannivåer er gitt i [http://www.vegvesen.no/_attachment/61913/binary/249783 Statens vegvesens Håndbok 021 Vegtunneler].
 
 
{{lærebokstoff|Den største verdiskapningen ved ingeniørgeologiske undersøkelser oppnås normalt når resultatene foreligger på utredningsnivå. Hovedvekten av kartlegging og vurderinger bør legges på tunge og kostnadskrevende elementer (områder med liten overdekning, markerte svakhetssoner, områder med spesielle krav til tetthet, påhugg m.v.), samt gjennomførbarhetskriterier.
 
 
Forundersøkelsene utføres i forkant av anleggets oppstart, men kartleggingen av forholdene fortsetter også under drivingen. Alle forhold i berggrunnen kan sjelden/aldri avsløres ved forundersøkelser, og det er alltid en mulighet for at uventede forhold kan påtreffes. Det er derfor viktig at undersøkelser og oppfølging under driving blir gjennomført.}}
 

Nåværende revisjon fra 7. jun. 2013 kl. 10:28