Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
(Flyttet til lærebok)
 
(22 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
=Tunneltverrsnitt=
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
*Krav til minste tverrsnitt
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
*Plassbehov pga. sikkerhetskrav
*Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner


For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
*Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
*Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]]
For en enkeltsporet tunnel vil typisk diameter for V = 200 km/h være 8-8,5 m, og 8,5-9 m for V= 250 km/h. Eksempler på TBM-profiler er vist på figurene.
[[Fil:Fig522-210.png|900px]]
Figur: Fullprofilboret tunnelprofil for V = 200 km/h
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen_TBM.png|1000px]]
Figur: Fullprofilboret tunnel for V = 250 km/h
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Siste sideversjon per 24. jun. 2013 kl. 13:03