Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
(Flyttet til lærebok)
 
(28 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
=Tunneltverrsnitt=
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
*Krav til minste tverrsnitt
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
*Plassbehov pga. sikkerhetskrav
*Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner


For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
*Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
*Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|700px]]
For en enkeltsporet tunnel vil det være nødvendig med en diameter nær 8,5 meter for å tilfredsstille krav til normalprofil for hastigheter opp til 200 km/h. Et eksempel på et TBM-profil er vist på figur 10. Løsning mhp. nisjer er her ikke vist.
[[Fil:Fig522-210.png|800px]]
Figur 10 Fullprofilboret tunnelprofil med indre diameter 8,5 m
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Siste sideversjon per 24. jun. 2013 kl. 13:03