Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
(Flyttet til lærebok)
 
(36 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
=Tunneltverrsnitt=
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
*Krav til minste tverrsnitt
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
*Plassbehov pga. sikkerhetskrav
*Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner


For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt].
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
*Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
*Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h er det valgt å se til Follobanetunnelen der følgende tverrsnitt er benyttet:
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Siste sideversjon per 24. jun. 2013 kl. 13:03