Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
(Flyttet til lærebok)
 
(46 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
=Trykk- og suglaster=


Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
{| class="wikitable"
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
|-
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
|-
| V ≤ 200 km/h || <center>±3</center> || <center>±4</center>
|-
| 200 < V ≤ 250 km/h || <center>±4</center> || <center>±5</center>
|}
I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
[https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
===Nyttelast===
'''Trykk- og suglaster fra togtrafikk'''
Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />.
<figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster">
{| class="wikitable"
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
|-
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
|-
| Trykklast, V ≤ 200 km/h || <center>+1,8</center> || <center>+1,3</center>
|-
| Suglast, V ≤ 200 km/h || <center>-2,4</center> || <center>-1,7</center>
|}
</figtable>
De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.

Siste sideversjon per 24. jun. 2013 kl. 13:03