Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 1: Linje 1:
=Tunneltverrsnitt=
=Tunneltverrsnitt=
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):
*Krav til minste tverrsnitt
*Krav til minste tverrsnitt
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)

Sideversjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:48

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt (gjelder både for konvensjonell drift og TBM):

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.

Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:

  • Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
  • Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h

For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:

Tverrsnitt Follobanetunnelen.png



Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.