Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
Linje 14: | Linje 14: | ||
*Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h | *Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h | ||
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h | For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen: | ||
[[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|800px]] | [[Fil:Tverrsnitt_Follobanetunnelen.png|800px]] |
Sideversjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:47
Tunneltverrsnitt
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
- Krav til minste tverrsnitt
- Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
- Plassbehov pga. sikkerhetskrav
- Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
- Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av de ulike faktorene, se bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt.
Dagens Tekniske regelverk omhandler følgende normalprofil ved konvensjonell driving:
- Enkeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbeltsportunnel for V = 200 km/h
- Dobbelsporet tunnel for V = 250 km/h
For normalprofil for enkeltsportunnel V = 250 km/h kan følgende tunneltverrsnitt benyttes, ref. Follobanetunnelen:
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.