Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
=Tunneltverrsnitt=
=Tunneltverrsnitt=
Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:
*Krav til minste tverrsnitt
*Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
*Plassbehov pga. sikkerhetskrav
*Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
*Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner
For detaljert beskrivelse av faktorene, se [https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.


Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.
Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.


[https://trv.jbv.no/books/Tunnel/Utforming_av_tunnelprofiler#Bestemmende_faktorer_ved_utforming_av_tunneltverrsnitt Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt]


Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.
Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Sideversjonen fra 12. jun. 2012 kl. 10:11

Tunneltverrsnitt

Følgende faktorer er bestemmende for utforming av tunneltverrsnitt:

  • Krav til minste tverrsnitt
  • Plassbehov for kontaktledning (krav til minste tverrsnitt E, nisjer ol.)
  • Plassbehov pga. sikkerhetskrav
  • Plassbehov pga. trykk- og sugkrefter
  • Plassbehov pga. evt. andre konstruksjoner

For detaljert beskrivelse av faktorene, se Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt


Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.


Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.