Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Linje 1: Linje 1:
__NUMBEREDHEADINGS__
=Trykk- og suglaster=
Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.
{| class="wikitable"
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
|-
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
|-
| V ≤ 200 km/h || <center>±3</center> || <center>±4</center>
|-
| 200 < V ≤ 250 km/h || <center>±4</center> || <center>±5</center>
|}
Forutsetninger:
* Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m<sup>2</sup>
* Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m<sup>2</sup>
* Ballastspor
* Helisolert såle
* Ingen trykkavlastning
Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:
* Fastspor
* Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
* Avvik fra forutsatt hastighet
* Traktformede portalsoner og/eller sjakter
=Tunneltverrsnitt=
=Tunneltverrsnitt=
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.
Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.

Sideversjonen fra 5. jun. 2012 kl. 12:49

Tunneltverrsnitt

Det er vurdert tunneltverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/h for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.

Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt

Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.