Kriterier for valg av tunneltverrsnitt: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 8: Linje 8:


Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)
===Nyttelast===
'''Trykk- og suglaster fra togtrafikk'''
Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />.
<figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster">
{| class="wikitable"
|+ <caption>Karakteristiske trykk- og suglaster</caption>
|-
! Last fra togtrafikk !! Enkeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>) !! Dobbeltsporet tunnel (kN/m<sup>2</sup>)
|-
| Trykklast, V ≤ 200 km/h || <center>+1,8</center> || <center>+1,3</center>
|-
| Suglast, V ≤ 200 km/h || <center>-2,4</center> || <center>-1,7</center>
|}
</figtable>
De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.
'''Generell nyttelast'''
Generell nyttelast skal sikre en økt kapasitet i konstruksjonen for å ivareta forhold som islast, fallast og spesielle forhold knyttet til trykk-/suglaster fra trafikk.
Generell nyttelast defineres som variabel last. Størrelsen settes til
q<sub>g</sub> = 3,0 kN/m<sup>2</sup>
Lasten regnes som en jevnt fordelt last virkende på horisontal- og/eller vertikal­projeksjonen av konstruksjonen. Lasten skal påføres symmetrisk og kun på den ene halvdelen av tverrsnittet.
'''Innhengt last'''
Innhengte laster er laster fra kontaktledning, skilt og annet utstyr som henges opp i konstruksjonene. Innhengt last defineres som variabel last.
Laster fra ventilatorer blir normalt ført til fjell.
I tillegg til egenlast skal det tas hensyn til vindlast som følger av vindtrykk på utstyret.
Vindlasten beregnes iht. [[Underbygning/Prosjektering og bygging/Tunneler#Tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr|tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr ]] .

Sideversjonen fra 5. jun. 2012 kl. 10:14

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler gjennomgås. Det skal anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V=250 km/t. I tillegg utarbeides det et tverrsnitt for ettløpstunnel V=250 km/t for TBM og konvensjonell drift.

Innhente info om tverrsnitt fra Sveits, Tyskland og Østerrike om anvendte TBM-profiler for tunneler + info fra Follotunnelen.

Bestemmende faktorer ved utforming av tunneltverrsnitt

Avventer utredning vedr. KL som ser ut til å være dimensjonerende for TBM-profilets størrelse.

Større trykk- og sugkrefter ved ballastfritt spor (SJEKKES mot Follobanen = ASV)

Nyttelast

Trykk- og suglaster fra togtrafikk

Trykk og sug fra trafikk er en variabel last. Konstruksjonen skal dimensjoneres for trykk-/suglast som virker over hele tverrsnittet. Karakteristiske trykk-/suglaster er gitt i <xr id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster" />.

<figtable id="tab:Karakteristiske trykk- og suglaster">

Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
Trykklast, V ≤ 200 km/h
+1,8
+1,3
Suglast, V ≤ 200 km/h
-2,4
-1,7

</figtable>

De gitte laster gjelder for toghastigheter opp til 200 km/h og toglengder opp til 250 m. For tunneler som bygges med “tett” såle (helisolert såle, fast-spor, mv.) skal størrelsene av trykk- og suglaster vurderes spesielt.

Generell nyttelast

Generell nyttelast skal sikre en økt kapasitet i konstruksjonen for å ivareta forhold som islast, fallast og spesielle forhold knyttet til trykk-/suglaster fra trafikk.

Generell nyttelast defineres som variabel last. Størrelsen settes til

qg = 3,0 kN/m2

Lasten regnes som en jevnt fordelt last virkende på horisontal- og/eller vertikal­projeksjonen av konstruksjonen. Lasten skal påføres symmetrisk og kun på den ene halvdelen av tverrsnittet.

Innhengt last

Innhengte laster er laster fra kontaktledning, skilt og annet utstyr som henges opp i konstruksjonene. Innhengt last defineres som variabel last.

Laster fra ventilatorer blir normalt ført til fjell.

I tillegg til egenlast skal det tas hensyn til vindlast som følger av vindtrykk på utstyret.

Vindlasten beregnes iht. tekniske installasjoner, vindlast på frittstående utstyr .