Forskjell mellom versjoner av «Dimensjoneringsmetoder»

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til: navigasjon, søk
(OVERBYGNINGENS KOMPONENTER)
Linje 83: Linje 83:
 
overbygningen for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet og pålitelighet ved framføring
 
overbygningen for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet og pålitelighet ved framføring
 
av det rullende materiell.
 
av det rullende materiell.
 +
 +
 +
 +
 +
== KREFTER MOT SPORET ==
 +
 +
 +
 +
 +
De krefter som virker mot sporet ved kjøring av det rullende materiell, er :
 +
 +
 +
*De vertikale krefter på grunn av aksellaster.
 +
 +
 +
*De laterale krefter(føringskrefter) som oppstår spesielt ved kjøring i kurver.
 +
 +
 +
*Langsgående krefter som oppstår ved bremsing av det rullende materiell i
 +
sporet.
 +
 +
 +
*Langsgående krefter som forårsakes av temperaturendringer. Disse
 +
kreftene kan i helsveist spor bli meget store.
 +
 +
 +
 +
I dette heftet behandles de vertikale og laterale krefter og hvordan disse
 +
påvirker overbygningen.
 +
 +
 +
I figur 4.1nedenfor er vist hvordan de vertikale og laterale krefter normalt
 +
angriper skinnehodet på skinnen. Videre er antydet steder på skinneprofilet og
 +
på svillen som blir utsatt for store påkjenninger ved belastning.

Revisjonen fra 6. jan. 2015 kl. 11:21

OVERBYGNINGENS KOMPONENTER

Sporets overbygning består av flere komponenter med ulike oppgaver:


1. Skinner hvor skjøter inkluderes. Skinnene har 2 oppgaver:


  • Fungere som kjørevei for det rullende materiell
  • Fungere som bærebjelke for det rullende materiell


2. Befestigelsen som omfatter :

  • Klemfjærer
  • Mellomleggsplate
  • Isolatorer


Befestigelsessystemet som enhet skal sikre et forsvarlig feste av skinnen til svillen og hindre forskyvning (skinnevandring) og velting av skinnen når det rullende materiell passerer.


Klemfjærene skal feste skinnen til svillen ved utøvelse av en nominell klemkraft. Det er av betydning at klemfjærene er konstruert slik at de har en lang oppspenningsveg. Dette er nødvendig for at klemkraften også blir tilstrekkelig stor nok ved f. eks. slitte isolatorer.


Mellomleggsplatene består av et elastisk materiale som har til oppgave å dempe spissbelastningene ved passering av det rullende materiell. Dette er spesielt nødvendig for betongsviller. Mellomleggsplatene skal også hindre skinnevandring


Isolatorene skal isolere signal- og kjørestrøm.


3. Sviller (betong- og tresviller), i svillene inngår :

  • Innstøpte skuldre (ankere) i betongsviller
  • Skrudde forbindelser i tresviller


Svillene må overføre krefter fra det rullende materiell til ballasten.


De innstøpte ankerne i betongsvillene og de skrudde forbindelsene i tresvillene utgjør forbindelsen mellom svillen og befestigelsen.


4. Ballast(pukk).

Ballasten skal overføre belastningene fra svillen til undergrunnen. Det må benyttes pukk og det stilles bestemte krav til dette materialet mht. fraksjonering og kornform. For å oppnå en jevn fordeling av belastningen og for å tilfredsstille kravet til ønsket sidemotstand i helsveist sporer det nødvendig at kornformen er mest mulig kubisk.


5. Sporveksler som er en spesiell overbygningskomponent med mange delkomponenter.

Sporveksler er en komponent som forbinder spor med hverandre slik at et rullende materiell uten avbrudd ved fremføring kan skifte fra et spor til et annet.


Hver av komponentene har iht. ovennevnte punkter spesielle oppgaver. Komponentene må være dimensjonert hver for seg og også i forhold til hverandre slik at sporet danner en pålitelig og sikker kjørevei for det rullende materiell. De må samlet kunne virke som en enhet.


I det etterfølgende skal de krefter som angriper sporet, belyses. Videre beskrives dimensjoneringen av de enkelte overbygningskomponentene hver for seg og samlet. Hensikten er å gi et bilde av de krav som må stilles til overbygningen for å oppnå tilstrekkelig sikkerhet og pålitelighet ved framføring av det rullende materiell.



KREFTER MOT SPORET

De krefter som virker mot sporet ved kjøring av det rullende materiell, er :


  • De vertikale krefter på grunn av aksellaster.


  • De laterale krefter(føringskrefter) som oppstår spesielt ved kjøring i kurver.


  • Langsgående krefter som oppstår ved bremsing av det rullende materiell i

sporet.


  • Langsgående krefter som forårsakes av temperaturendringer. Disse

kreftene kan i helsveist spor bli meget store.


I dette heftet behandles de vertikale og laterale krefter og hvordan disse påvirker overbygningen.


I figur 4.1nedenfor er vist hvordan de vertikale og laterale krefter normalt angriper skinnehodet på skinnen. Videre er antydet steder på skinneprofilet og på svillen som blir utsatt for store påkjenninger ved belastning.