Dimensjonerende laster: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 34: Linje 34:


Konstruksjonen skal være utformet på en slik måte at skadeomfanget er begrenset til ulykkesstedet.
Konstruksjonen skal være utformet på en slik måte at skadeomfanget er begrenset til ulykkesstedet.
Innpill fra RAM-vurdering av tunnelkonsept Holm-Nykirke: Norske jernbanetunneler har ikke vært noe sikkerhetsmessig svakt punkt på jernbanenettet. I driftssituasjonen er det sjelden ras eller steinsprang i tunnelene sett i forhold til situasjonen for jernbaner i sidebratt terreng i dagen. Den generelle ulykkesfrekvensen i jernbanetunneler ligger klart lavere enn for jernbane i dagen.

Sideversjonen fra 11. jun. 2012 kl. 12:20

__NUMBEREDHEADINGS__

Trykk- og suglaster

Kriterier for dimensjonerende trykk- og suglaster for ett- og toløpstunneler er gjennomgått. Det anbefales spesifikke krav til trykk- og suglaster for V ≤ 200 km/h og 200 < V ≤ 250 km/h.

Karakteristiske trykk- og suglaster
Last fra togtrafikk Enkeltsporet tunnel (kN/m2) Dobbeltsporet tunnel (kN/m2)
V ≤ 200 km/h
±3
±4
200 < V ≤ 250 km/h
±4
±5

Forutsetninger:

  • Enkeltsporet tunnel med tverrsnitt 50-60 m2
  • Dobbeltsporet tunnel med tverrsnitt 90-100 m2
  • Ballastspor
  • Helisolert såle
  • Ingen trykkavlastning

Størrelsene av trykk- og suglaster skal vurderes spesielt ved:

  • Fastspor
  • Avvik fra forutsatt tunneltverrsnitt
  • Avvik fra forutsatt hastighet
  • Traktformede portalsoner og/eller sjakter

Mekaniske ulykkeslaster

Brann og sammenstøt. For brann, se eget kapittel.

Fra Teknisk regelverk: Det skal foretas en helhetsvurdering av konsekvenser og konstruksjonens virkemåte i ulykkessituasjonen. Her inngår også en vurdering av konsekvenser når deler av konstruksjonen fjernes (brutt sammen).

Konstruksjonen skal være utformet på en slik måte at skadeomfanget er begrenset til ulykkesstedet.