Høringskommentarer: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Lærebøker i jernbaneteknikk
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
Ingen redigeringsforklaring
Linje 2: Linje 2:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
! Tema !! Kommentar!! Divisjon
! Tema !! Kommentar!! Divisjon !! Håndtering
|-
|-
| Kapasitetskrav || Bra at dimensjonerende ruteplan R40 skal legges til grunn || Utbygging
| Kapasitetskrav || Bra at dimensjonerende ruteplan R40 skal legges til grunn || Utbygging ||
|-
|-
| Innledning || Jernbanetunneler i Norge må uansett ses på individuelt i forhold til topografi, geologi, trafikk osv. da disse forholdene kan variere mye. Viktig poeng som må gjenspeiles i valgkriteriene. || Utbyggning
| Innledning || Jernbanetunneler i Norge må uansett ses på individuelt i forhold til topografi, geologi, trafikk osv. da disse forholdene kan variere mye. Viktig poeng som må gjenspeiles i valgkriteriene. || Utbyggning||
|-
|-
| Baneprioritet || Flere steder i dokumentet refereres det til baneprioritet 1 til 5. Det bør komme tydelig frem hva definisjonen på de forskjellige er. || Utbygging
| Baneprioritet || Flere steder i dokumentet refereres det til baneprioritet 1 til 5. Det bør komme tydelig frem hva definisjonen på de forskjellige er. || Utbygging||
|-
|-
|- Kriterier || Det må være mer entydige og konkrete kriterier for å komme frem til valg av løsninger || Utbygging||
|}
|}


Linje 16: Linje 17:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
! Tema !! Kommentar!! Divisjon
! Tema !! Kommentar!! Divisjon!! Håndtering
|-
|-
| Inspeksjon || Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå || Utbygging
| Inspeksjon || Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå || Utbygging ||
|-
|-
| Inspeksjon|| At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra || Utbygging
| Inspeksjon|| At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra || Utbygging||
|-
|-
| Inspeksjon|| Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger|| Bane
| Inspeksjon|| Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger|| Bane||
|-
|-
| Vann- og frostsikringskonstruksjon || Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med sprøytebetong bør ikke utelukkes fra banepr.1 og 2. Dette er en meget fleksibel løsning som er sikrere nå enn for noen år siden. || Utbygging
| Vann- og frostsikringskonstruksjon || Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med sprøytebetong bør ikke utelukkes fra banepr.1 og 2. Dette er en meget fleksibel løsning som er sikrere nå enn for noen år siden. || Utbygging||
|-
|-
| Vann- og frostsikringkonstruksjon || Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede. || Bane
| Vann- og frostsikringkonstruksjon || Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede. || Bane||
|-
|-
| Rensk || Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. || Utbygging
| Rensk || Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. || Utbygging||
|-
|-
| Rensk|| Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. || Utbygging
| Rensk|| Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. || Utbygging||
|-
|-
| Forinjeksjon || Det bør ikke være et skille for krav til innlekkasje da det i regelverket er krav til vann- og frostsikring gjennomgående i hele tunnelen. De geologiske forholdene må ha betydning. || Utbygging
| Forinjeksjon || Det bør ikke være et skille for krav til innlekkasje da det i regelverket er krav til vann- og frostsikring gjennomgående i hele tunnelen. De geologiske forholdene må ha betydning. || Utbygging||
|-
|-
| Kontursprengning || Elektroniske tennere må inn som et punkt her || Utbygging
| Kontursprengning || Elektroniske tennere må inn som et punkt her || Utbygging||
|-
|-
| Begrunnelse for kravendringer || Hvorfor blir det nå enklere å utvikle nye løsninger for vann- og frostsikring? || Utbygging
| Begrunnelse for kravendringer || Hvorfor blir det nå enklere å utvikle nye løsninger for vann- og frostsikring? || Utbygging||
|-
|-
| Kriterieliste || Det bør lages standardiserte evalueringskriterier med vektig for valg av løsning || Utbygging
| Kriterieliste || Det bør lages standardiserte evalueringskriterier med vektig for valg av løsning || Utbygging||
|}
|}


Linje 44: Linje 45:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
! Tema !! Kommentar!! Divisjon
! Tema !! Kommentar!! Divisjon !! Håndtering
|-
|-
| Fordeler med ettløpstunneler|| Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel || Utbygging
| Fordeler med ettløpstunneler|| Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel || Utbygging||
|-
|-
| Fordeler med ettløpstunneler|| Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. || Utbygging
| Fordeler med ettløpstunneler|| Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. || Utbygging||
|-
|-
| Fordeler med toløpstunneler|| Flere arbeidsfronster || Utbygging
| Fordeler med toløpstunneler|| Flere arbeidsfronster || Utbygging||
|-
|-
| Fordeler med toløpstunneler|| Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? || Utbygging
| Fordeler med toløpstunneler|| Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? || Utbygging||
|-
|-
| Vurdering av antall løp|| Konklusjonen kommer uten at det helt er sammenheng med argumentasjonen over. || Utbygging
| Vurdering av antall løp|| Konklusjonen kommer uten at det helt er sammenheng med argumentasjonen over. || Utbygging||
|-
|-
| Kriterier|| Kriterier ok, men bør, der det er mulig, spesifisere og tallfestes slik at disse enkelt kan benyttes til å komme frem til hvilket tunnelkonsept som skal brukes|| Utbygging
| Kriterier|| Kriterier ok, men bør, der det er mulig, spesifisere og tallfestes slik at disse enkelt kan benyttes til å komme frem til hvilket tunnelkonsept som skal brukes|| Utbygging||
|-
|-
| Kriterier || Økonomi: Det blir et håpløst regnestykke når det er så lange levetider|| Utbygging
| Kriterier || Økonomi: Det blir et håpløst regnestykke når det er så lange levetider|| Utbygging||
|-
|-
| Konklusjon || Hva med et flytskjema som fører frem til et valg av antall løp? ||Utbygging
| Konklusjon || Hva med et flytskjema som fører frem til et valg av antall løp? ||Utbygging||
|-
|-
|}
|}
Linje 67: Linje 68:
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
! Tema !! Kommentar!! Divisjon
! Tema !! Kommentar!! Divisjon!! Håndtering
|-
|-
| TBM|| TBM utelukker ikke behov for sprengning || Utbygging
| TBM|| TBM utelukker ikke behov for sprengning || Utbygging||
|-
|-
| TBM|| Støy bør komme inn som et punkt under ulemper, da TBM i tettbebygde strøk ikke kan benyttes om natten ||Utbygging
| TBM|| Støy bør komme inn som et punkt under ulemper, da TBM i tettbebygde strøk ikke kan benyttes om natten ||Utbygging||
|-
|-
|TBM || Ulempe: Steinmassene inneholder mye finstoff og videreforedling er ikke alltid en selvfølge || Utbygging
|TBM || Ulempe: Steinmassene inneholder mye finstoff og videreforedling er ikke alltid en selvfølge || Utbygging||
|-
|-
|}
|}

Sideversjonen fra 3. okt. 2012 kl. 12:34

INTRODUKSJON TIL RAMMEVERK FOR JERNBANETUNNELER

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Kapasitetskrav Bra at dimensjonerende ruteplan R40 skal legges til grunn Utbygging
Innledning Jernbanetunneler i Norge må uansett ses på individuelt i forhold til topografi, geologi, trafikk osv. da disse forholdene kan variere mye. Viktig poeng som må gjenspeiles i valgkriteriene. Utbyggning
Baneprioritet Flere steder i dokumentet refereres det til baneprioritet 1 til 5. Det bør komme tydelig frem hva definisjonen på de forskjellige er. Utbygging


VALG AV TUNNELKONSTRUKSJON

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Inspeksjon Varierende kvalitet på stabilitetssikring. Tror ikke kravendringer og presiseringer i Teknisk regelverk vil sikre at det ikke er nødvendig med jevnlig inspeksjon med dagens løsninger, selv med innskjerping av sikringsnivå Utbygging
Inspeksjon At det kan og bør fokuseres på andre metoder for inspeksjon bak hvelv er bra Utbygging
Inspeksjon Ønsker ikke konstruksjoner som krever jevnlig inspeksjon fra begrensede rom mellom, bak eller inni konstruksjonsløsninger Bane
Vann- og frostsikringskonstruksjon Hvelv av PE-skum brannbeskyttet med sprøytebetong bør ikke utelukkes fra banepr.1 og 2. Dette er en meget fleksibel løsning som er sikrere nå enn for noen år siden. Utbygging
Vann- og frostsikringkonstruksjon Vi bør prinsipielt redusere eller helt unngå brennbare materialer i konstruksjonser i tunneler. Dette selv om de skulle være brannsikrede. Bane
Rensk Manuell rensk som hovedregel kan være noe kontroversielt (HMS-argument). Manuell rensk gir imidlertid mye bedre kontroll av bomt berg og riktigere plassering av bolter når dette vurderes samtidig. Ulemper: Høyere risiko for skader, tungt arbeid og mer tidkrevende. Utbygging
Rensk Det sprøytes vanligvis fortløpende for hver salve slik at rensk 3-5 salver bak ikke er aktuelt. Maskinell rensk utføres alltid, deretter manuell. Utbygging
Forinjeksjon Det bør ikke være et skille for krav til innlekkasje da det i regelverket er krav til vann- og frostsikring gjennomgående i hele tunnelen. De geologiske forholdene må ha betydning. Utbygging
Kontursprengning Elektroniske tennere må inn som et punkt her Utbygging
Begrunnelse for kravendringer Hvorfor blir det nå enklere å utvikle nye løsninger for vann- og frostsikring? Utbygging
Kriterieliste Det bør lages standardiserte evalueringskriterier med vektig for valg av løsning Utbygging

VALG AV ANTALL LØP

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
Fordeler med ettløpstunneler Færre arbeidsfronter er nødvendigvis ikke bare en fordel Utbygging
Fordeler med ettløpstunneler Mindre bergoverflate for sikring. Skal tunnelen ha to spor med gangbane på hver side, vil spennet bli stort som igjen vil/kan medføre behov for tyngre sikring. Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Flere arbeidsfronster Utbygging
Fordeler med toløpstunneler Lavere krefter ved togmøter. Det er vel ikke vanlig å ha møtende tog ved denne løsningen? Utbygging
Vurdering av antall løp Konklusjonen kommer uten at det helt er sammenheng med argumentasjonen over. Utbygging
Kriterier Kriterier ok, men bør, der det er mulig, spesifisere og tallfestes slik at disse enkelt kan benyttes til å komme frem til hvilket tunnelkonsept som skal brukes Utbygging
Kriterier Økonomi: Det blir et håpløst regnestykke når det er så lange levetider Utbygging
Konklusjon Hva med et flytskjema som fører frem til et valg av antall løp? Utbygging

VALG AV DRIVEMETODE

Tema Kommentar Divisjon Håndtering
TBM TBM utelukker ikke behov for sprengning Utbygging
TBM Støy bør komme inn som et punkt under ulemper, da TBM i tettbebygde strøk ikke kan benyttes om natten Utbygging
TBM Ulempe: Steinmassene inneholder mye finstoff og videreforedling er ikke alltid en selvfølge Utbygging